סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ושואלים: פשיטא [פשוט, מובן מאליו] שכך הוא הדין שהלסטים חייבים, שהרי כיון דאפקוה קיימא לה ברשותייהו משכוה והוציאוה הרי היא עומדת מעתה ברשותם] לכל מילי [דבר] כאילו היא שלהם, ובכלל זה גם אחריות לנזקים שהזיקה!

ומתרצים: לא צריכא [נצרכה] אלא במקרה דקמו [שעמדו] לה באפה [בפניה] ועל ידי כך הוציאוה מהדיר וכיוונו אותה לתבואה של אדם אחר והזיקה, אבל לא משכוה בידיים ממש. כי הא [כמו זו] שאמר רבה אמר רב מתנה אמר רב: המעמיד בהמת חברו על קמת חבירו ואכלתה — חייב. ותהו על דבר זה: מעמיד פשיטא [פשוט, מובן מאליו] שחייב! והשיבו: לא צריכא [נצרכה] אלא במקרה דקם לה באפה [שעמד בפניה] וגרם לה שתעלה על קמת חבירו בלי למושכה ממש, ואף על פי כן חייב.

ומסופר, אמר ליה [לו] אביי לרב יוסף: הכישה (היכה אותה) אמרת לן [לנו] כאשר הסברת לנו את דברי רב מתנה, ולסטים נמי [גם כן] מדובר שהכישוה במקל, אף שלא משכוה בידיים.

א שנינו במשנה שאם מסרה לרועהנכנס הרועה תחתיו. אמרי [אומרים] ודנים בשאלה: תחתיו דמאן [של מי]? אילימא [אם תאמר] כי הרועה נכנס תחתיו של בעל הבהמה — הלא תנינא חדא זמנא [שנינו זאת כבר פעם אחת]: מסרו לשומר חנם ולשואל, לנושא שכר ולשוכרכולן נכנסו באחריות תחת הבעלים. ואין חידוש במה שאמרו שאחריות מוטלת על הרועה שנמסרה לו! אלא הכוונה היא תחתיו של השומר, שהשומר אינו חייב כיון שמסרה לרועה.

ותוהים: מכלל הדברים נשמע כי השומר קמא אפטר ליה [הראשון נפטר לו] על ידי כך לגמרי, ושוב אין עליו אחריות כלל. לימא תיהוי תיובתא [האם נאמר שתהא זו קושיה חמורה] על דברי רבא, שאמר רבא: שומר שמסר לשומרחייב השומר הראשון?

ומשיבים: אמר [יכול היה לומר] לך רבא בתשובה לכך: מאי [מה] פירוש "מסרו לרועה" שנאמר במשנה — לברזיליה [לעוזרו], דאורחיה דרועה למימסר לברזיליה [שדרכו של הרועה למסור לעוזרו] את מה שנמסר לו לשמירה, ולכן, כל הנותן בהמה לרועה — נותן הוא לו בידיעה שהרועה עשוי למוסרה לעוזריו השונים.

איכא דאמרי [יש שאומרים] דבר זה בלשון אחרת: מדקתני [ממה ששנה] במשנה בלשון "מסרה לרועה", ולא קתני [שנה] סתם "מסרה לאחר", שמע מינה [למד מכאן] כי מאי [מה] פירוש "מסרה לרועה"מסר רועה לברזיליה [לעוזרו], וטעם הדבר שנכנס עוזרו תחתיו — דאורחיה דרועה למימסר לברזיליה [שדרכו של הרועה למסור לעוזרו] אבל לאחרלא נפטר בכך הרועה.

ואם כן, לימא [האם לומר] שמסייע ליה [לו] הדבר לרבא, שאמר רבא: שומר שמסר לשומר חייב? אמרי [אומרים] בדחיה: לא, אין לדייק מלשון המשנה שהכוונה דווקא כשמסר לעוזרו, כי דלמא אורחא דמילתא קתני [שמא בדרך הדברים הרגילה שנה] שכרגיל מוסר הרועה לעוזרו, ואולם הוא הדין לאחר, ואין להביא מכאן הוכחה לשיטת רבא.

ב איתמר [נאמר] שנחלקו אמוראים בבעיה עקרונית זו: שומר אבידה, מי שמצא אבידה, ועד שהוא מחזירה הרי הוא שומר אותה אצלו, מה היא מידת האחריות שלו כלפי האבידה? רבה אמר: כשומר חנם דמי [הוא נחשב]. רב יוסף אמר: כשומר שכר דמי [הוא נחשב].

ומסבירים את שיטותיהם: רבה אמר שכשומר חנם דמי [הוא נחשב], ומדוע — מאי [מה] הנאה קא מטי ליה [מגיעה לו] על ידי שמירה זו? ואם כן הרי הוא כשאר שומרי חנם. ואילו רב יוסף אמר שכשומר שכר דמי [הוא נחשב], ומדוע — בההיא [באותה] הנאה שהוא לא בעיא [צריך] עתה, כאשר הוא עוסק בשמירת האבידה למיתבי ליה ריפתא לעניא [לתת לו פת לעני] בצדקה, שהרי העוסק במצוה פטור מן המצוה, הוי [הריהו] כשומר שכר, שנמצא שהוא מרוויח דברמה על ידי השמירה על האבידה.

זה הוא אופן פירוש אחד, ואולם איכא דמפרשי הכי [יש שמפרשים דבר זה כך], רב יוסף אמר: כשומר שכר דמי [הוא נחשב], וטעם הדבר: כיון דרחמנא שעבדיה [שהתורה שיעבדה אותו] לשמור על האבידה בעל כורחיה [כורחו] ואין הדבר תלוי בדעתו, הלכך [על כן] כשומר שכר דמי [נחשב] שבוודאי הטילה עליו התורה חובת שמירה מעולה.

(סימן להלכות ולקושיות הבאות: החזירה לעולם השב חייא אמרת נשבר שכר).

איתיביה [הקשה לו] רב יוסף לרבה ממה ששנינו בברייתא זו:

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר