סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

יכול להיות שיש מקצת שליא בלא ולד, ומה שאסרוהו באכילה הוא רק משום גזירה של חכמים שגזרו במקרה שיצא מקצתה אטו [משום] מקרה שיצאה השליה כולה, על כן קא משמע לן [השמיע לנו] עולא בשם ר' אלעזר שאין זה משום גזירה, אלא ודאי אין שליה בלא ולד, ואנו חוששים שבכל חלק מן השליה יש מקצת מן הוולד.

ועוד אמר עולא אמר ר' אלעזר: בכור אדם שנטרף (נהרג על ידי חיה או באופן אחר) בתוך שלשים יום להיוולדו — אין פודין אותו, כלומר, אין צורך לפדות אותו כדרך שפודים כל בכור, ואין אומרים שהתחייב האב בתשלום לכהן מיד עם לידת הבן.

וכן תני [שנה] רמי בר חמא ברייתא זו, מתוך שנאמר: "פדה תפדה" (במדבר יח, טו), יכול נלמד מריבוי הלשון שיהא הדין כן אפילו אם נטרף בתוך שלשים יוםתלמוד לומר: "אך" (במדבר יח, טוד), ובמלה זו חלק ומיעט, לומר שלא בכל מקרה פודים בכור.

ועוד אמר עולא אמר ר' אלעזר: בהמה גסה, כמו פרה וסוס — נקנית לקונה במשיכה, שכאשר מושך את הבהמה אליו — נגמר בזה מעשה הקנין, ובכך היא נעשית שלו.

ושואלים: והא אנן תנן [והרי אנו שנינו] במשנה שבהמה גסה נקנית במסירה, שכאשר מוסר את הרסן לקונה מיד היא נקנית לו! ומשיבים: ר' אלעזר הוא דאמר [שאומר] כי האי תנא דעת תנא זה], דתניא כן שנינו בברייתא], וחכמים אומרים: זו וזו, הן בהמה גסה והן בהמה דקה, נקנית במשיכה, ר' שמעון אומר: זו וזו בהגבהה. ור' אלעזר סבור כחכמים.

ועוד אמר עולא אמר ר' אלעזר: האחין שחלקו את ירושת אביהם, מה שעליהן הבגדים שהם לובשים — שמין (מעריכים) גם כן בתוך חשבון נכסי הירושה, ומחשבים גם את ערכם של אלה. ואולם מה שעל בניהן ובנותיהןאין שמין, שכיון שאין דרך הילדים לבוא לבית הדין, אין מבזים אותם לבוא לבית הדין כדי לשום את הבגדים שהם לובשים.

אמר רב פפא: פעמים אף מה שעליהן על היורשים עצמם אין שמין, כיצד? משכחת לה [מוצא אתה דוגמה כזו] בגדול אחי [האחים] שמאז מות האב הוא הנושא והנותן בענייני המשפחה, דניחא להו דלשתמעון מיליה [שנוח להם לשאר היורשים שיישמעו דבריו] ולשם כך הוא צריך ללבוש בגדים נאים, והם מוכנים לוותר משלהם, משום שבגדיו אלה מביאים תועלת גם להם.

ועוד אמר עולא אמר ר' אלעזר: שומר שמסר את הדבר שהופקד בידו לשומר אחר — הרי זה פטור. כלומר, כל אותם מקרים שאינו מתחייב בהם אם הוא עצמו שומר (כגון שומר שכר במיתה, או שומר חנם בגניבה) — אף אינו חייב כאשר מסר את הדבר שהופקד בידו לשמירתו של אחר. ומוסיפים: ולא מיבעיא [נצרכה] לומר אם היה זה שומר חנם שמסר את החפץ לשמור לשומר שכר, דעלויי עלייה [שעילה, השביח] את טיב שמירתו, שהרי שומר שכר בוודאי שומר טוב יותר משומר חנם, אלא אפילו שומר שכר שמסר לשומר חנם לשמור, דהשתא גרועי גרעיה [שעכשיו גרע] את טיב שמירתו, מכל מקום נמי [גם כן] פטור, שהרי בעיקרו של דבר מסר לבן דעת ואין זו רשלנות בשמירה.

ואילו רבא אמר: שומר שמסר לשומר — הרי זה חייב בכל נזק שאירע. ולא מיבעיא [נצרכה] לומר שומר שכר שמסר לשומר חנם דגרועי גרעיה [שגרע] את טיב שמירתו, אלא אפילו שומר חנם שמסר לשומר שכר גם כן חייב,

דאמר ליה יכול לומר לו] בעל החפץ לשומר הראשון: את מהימנת [אתה נאמן] לי בשבועה, כגון שאם תישבע שנגנב החפץ ממך אאמין לך, והאי [וזה], השומר האחר, לא מהימן [נאמן] לי בשבועה ואיני רוצה לסמוך עליו.

ועוד אמר עולא אמר ר' אלעזר, הלכתא [הלכה] היא: גובין חוב מן העבדים, כלומר, לוקחים את העבדים של אדם כדי לגבות ממנו תשלום של חוב.

אמר ליה [לו] רב נחמן לעולא: האם אמר ר' אלעזר הלכה זו כדי לומר שגובים מעבדים אפילו מיתמי [מן היתומים] אם מת החייב, כדרך שגובים מקרקעות שהוריש ליתומים? ענה לו עולא: לא, רק מיניה [ממנו בלבד]. על כך שואל רב נחמן: אם ר' אלעזר אמר שמדובר שגובה מיניה [ממנו], הלא אפילו גלימא דעל כתפיה [מן הגלימה שעל כתפיו] הוא גובה, ובודאי שיכול לגבות מן העבדים שהם רכושו, ומה חידוש בדברי ר' אלעזר?

ומשיבים: הכא במאי עסקינן [כאן במה אנו עוסקים] שעשאו את העבד אפותיקי, כלומר, שמישכן אותו במיוחד לגביית חובו ומכרו, והשמיע לנו ר' אלעזר שיכול בעל החוב לגבות חובו מעבד זה שנמכר לאדם אחר, וזה כדברי רבא, שאמר רבא: עשה עבדו (הכנעני) אפותיקי ואחר כך מכרו את העבד — בעל חוב גובה הימנו. עשה את שורו אפותיקי ומכרואין בעל חוב גובה הימנו.

ושואלים: מאי טעמא [מה טעם ההבדל]? ומשיבים: הא אית ליה קלא [זה, העבד שנמכר, יש לו קול] והקונה יודע שיש שיעבוד המוטל על העבד, והא לית ליה קלא [וזה בשור אין לו, לשיעבוד, קול] ואין הקונה יודע, ולכן תיקנו שלא יפסיד הקונה את ממונו בגלל שיעבוד זה.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר