סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ודרשו את המשך הפסוק, "ועיניתך"אמר מר זוטרא: לומר שאפילו עני המתפרנס מן הצדקה אף הוא יעשה צדקה הרמוזה קודם לכן בפסוק. "לא אענך עוד"תני [שנה] רב יוסף: לומר שאם הוא מחלק צדקה לאחרים שוב אין מראין לו סימני עניות.

א שנינו במשנה שר' יהודה אומר: מרקם למזרח וכו', מעכו לצפון ועכו כצפון. ומדייקים: למימרא [יש לומר, ללמוד] ולהניח מכאן שעכו לצפונה של ארץ ישראל קיימא [היא עומדת]. ורמינהו [ומשליכים, מראים סתירה] ממקום אחר, על פיו מתברר שאין עכו בקצה הצפוני של הארץ, ששנינו: היה מהלך מעכו לכזיב, מימינו למזרח הדרך — האדמה טמאה משום ארץ העמים, ופטורה מן המעשר ומן השביעית, משום שחזקתה היא חוצה לארץ, עד שיודע לך מקום שבו היא חייבת, ואילו

משמאלו למערב הדרך — הריהי טהורה משום דין ארץ העמים, וחייבת במעשר ובשביעית, עד שיודע לך מקום שבו היא פטורה. עד היכן?עד כזיב. ר' ישמעאל בר' יוסי אומר משום (בשם) אביו: עד המקום הנקרא לבלבו. ומכל מקום רואים מכאן שעכו אינה הקצה הצפוני של הארץ.

אמר אביי: רצועה נפקא [יוצאת] מעכו צפונה, ובה נמשך חלק של ארץ ישראל. ושואלים: ויהיב כי נותן] התנא סימנא הכי [סימן באופן כזה] לפי הדרך על גבולות הארץ? ומשיבים: אין [כן], וכן קרא נמי יהיב סימנא [הכתוב גם כן נותן סימן] בדרך זו, דכתיב [שנאמר]: "ויאמרו הנה חג ה' בשילו מימים ימימה אשר מצפונה לבית אל, מזרחה השמש למסלה העלה מבית אל שכמה, ומנגב ללבונה" (שופטים כא, יט), ואמר רב פפא: יש להבין את הכתוב "מזרחה השמש" שכוונתו למזרחה של מסלה, משמע שקובעים סימן לפי הדרך.

ב ומביאים סתירה בין שתי ברייתות, תנא חדא [שנה בברייתא אחת]: המביא גט שנכתב בספינה בהיותה בארץ ישראל — הרי הוא כמביא בארץ ישראל ואינו צריך לומר "בפני נכתב ובפני נחתם", ותניא אידך [ושנויה ברייתא אחרת] שהמביא גט שנכתב בספינה בהיותה בארץ ישראל — הרי הוא כמביא בחוצה לארץ!

אמר ר' ירמיה, לא קשיא [אין זה קשה], ואפשר לומר כי הא [זו] כשיטת ר' יהודה היא, הא רבנן [זו כשיטת חכמים] היא. דתנן כן שנינו במשנה]: עפר חוצה לארץ הבא בספינה לארץ וצמח בו דבר — חייב במעשר ובשביעית, משום שכאשר הוא מגיע לארץ — דינו כארץ ישראל, והרי הוא כצומח בארץ ישראל.

אמר ר' יהודה: אימתי אמרו דבר זה? בזמן שהספינה גוששת, שהיא שקועה עמוק במים ונוגעת באדמה, אבל כשאין הספינה גוששתפטור. ואם כן, החכם הסבור שהספינה היא כארץ ישראל סבור כדברי חכמים שספינה שבארץ ישראל דינה כארץ ישראל, והסבור שאין הספינה נדונה כארץ ישראל סבור כר' יהודה.

אביי אמר: אפשר לומר כי הא והא [זו וזו] כדעת ר' יהודה היא, ולא קשיא [ואין זה קשה]: כאן בברייתא בה נפסק שדינה כחוצה לארץ — מדובר בזמן שאין הספינה גוששת, כאן בברייתא בה שנינו שדינה כארץ ישראל — הרי זה בזמן שהספינה גוששת.

אמר ר' זירא: אם היה עציץ נקוב המונח על גבי יתדות וצמח בו דבר, בשאלה מה דינו, האם הצומח בו נחשב כצומח בארץ באנו למחלוקת ר' יהודה ורבנן [וחכמים] ביחס לאדמה שבספינה; שהרי לדעת חכמים אדמה זו למרות שאינה נוגעת ממש בארץ, נחשבת בכל זאת כמחוברת לארץ, ולדעת ר' יהודה, לא.

אמר רבא ודחה: דילמא לא היא [שמא אינו כן], כי עד כאן לא שמענו כי קאמר [אמר] ר' יהודה התם [שם] אלא בספינה,

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר