סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

כסיפא ליה מילתא [מבייש אותו, את הראשון, הדבר], שאין חבירו שותף לשמחתו שלו, וחושב הוא על הולדת בנו שלו, ולכן יש לומר שהשני התכוון באומרו "ואני" ללידת בנו של הראשון, יש מקום לשאול: אם אמר אדם "הריני נזיר לכשיהא לפלוני בן" ושמע חבירו ואמר "ואני", מהו? מי אמרינן [האם אנו אומרים] שכיון שנדר השני שלא בפניו של אותו פלוני חבירו המצפה לבן, אנפשיה קאמר [על עצמו הוא אומר] כשאמר "ואני" ורצונו לומר כשיוולד לו עצמו בן יהא נזיר, או דילמא הכי קאמר ליה [שמא כך הוא אומר לו השני לראשון], שזו היתה כוונתו כשאמר "ואני": רחימנא ליה כוותיך [אוהב אני אותו פלוני כמותך] וכשיהא לאותו פלוני בן אהיה גם אני נזיר. לשאלה זו, כמו לשאלות הקודמות, לא נמצאה תשובה, והרי עדיין תיבעי [תישאל] השאלה.

א משנה אמר אדם "הריני מקבל עלי עתה להיות נזיר, וגם אני מקבל על עצמי להיות נזיר כשיהיה לי בן", התחיל מונה את שלו, כלומר, את נדר הנזירות שנדר תחילה, ואחר כך בתוך זמן נזירותו נולד לו בן — משלים את נדר הנזירות שלו ואחר כך מונה מתחילתו את נדר הנזירות שקיבל בשל בנו. אבל אם אמר "הריני נזיר כשיהיה לי בן, וגם הריני נזיר", אם התחיל מונה את שלו ואחר כך בתוך זמן נזירותו זו נולד לו בן — מניח את הנזירות שלו ומונה את של בנו שהרי הנדר על בנו קדם, ואחר כך משלים את הנזירות שלו.

ב גמרא בעקבות האמור במשנה בעי [שאל] רבא: אמר "הריני נזיר נזירות רגילה של שלושים יום לאחר עשרים יום, וכן הריני נזיר מעכשיו מאה יום", מהו הדין? מן הצד האחד, כיון דהלין [שאלה] מאה הימים של הנזירות "מעכשיו" בתוך עשרין הימים הראשונים לא שלמין [מושלמים] — לא חיילין [חלים] עליו כלל ימי הנזירות עד לאחר עשרים יום, או דילמא [שמא] אף אם הוא מפסיק בנזירות אחרת, כיון דאית ליה [שיש לו] שלושים יום של גידול שער לבסוף, שהרי נותרו לו עוד שמונים ימים לנזירות זו לאחר שימנה את הנזירות השניה, נאמר שחיילין [חלים] עליו מעכשיו ימי הנזירות הארוכה, וימנה עשרים יום, ואחר כך ימנה את הנזירות השניה שהיא בת שלושים יום, ואחר כך יגלח, וישלים עוד שמונים יום לנזירות הארוכה.

ושואלים: ותיבעי ליה [ושתישאל לו לרבא] השאלה בנזירות מועטת, לאו דווקא במאה ימים אלא בנזירות סתם, באופן שלא ייוותרו לו שלושים יום מן הנזירות הראשונה לאחר שישלים את השניה! ומשיבים: חדא מגו חדא קא מיבעיא ליה [אחת מתוך אחת נשאלה לו], כלומר, שאלתו זו של רבא נשאלה מתוך שאלה אחרת, ואף ממנה משתלשלת שאלה אחרת, והמבנה השלם של שאלה זו צריך להיות כך:

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר