סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

עַל הַמַּעֲשֵׂר רַבִּי אֶלְעָזָר בְּרַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר עַל לָשׁוֹן הָרָע אָמַר רָבָא וְאִיתֵּימָא רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי מַאי קְרָאָה וְהַמֶּלֶךְ יִשְׂמַח בֵּאלֹהִים יִתְהַלֵּל כׇּל הַנִּשְׁבָּע בּוֹ כִּי יִסָּכֵר פִּי דוֹבְרֵי שָׁקֶר אִיבַּעְיָא לְהוּ רַבִּי אֶלְעָזָר בְּרַבִּי יוֹסֵי עַל לָשׁוֹן הָרָע קָאָמַר אוֹ דִילְמָא אַף עַל לָשׁוֹן הָרָע נָמֵי קָאָמַר תָּא שְׁמַע כְּשֶׁנִּכְנְסוּ רַבּוֹתֵינוּ לַכֶּרֶם בְּיַבְנֶה הָיָה שָׁם רַבִּי יְהוּדָה וְרַבִּי אֶלְעָזָר בְּרַבִּי יוֹסֵי וְרַבִּי שִׁמְעוֹן נִשְׁאֲלָה שְׁאֵלָה זוֹ בִּפְנֵיהֶם מַכָּה זוֹ מִפְּנֵי מָה מַתְחֶלֶת בִּבְנֵי מֵעַיִים וְגוֹמֶרֶת בַּפֶּה נַעֲנָה רַבִּי יְהוּדָה בְּרַבִּי אִלְעַאי רֹאשׁ הַמְדַבְּרִים בְּכׇל מָקוֹם וְאָמַר אַף עַל פִּי שֶׁכְּלָיוֹת יוֹעֲצוֹת וְלֵב מֵבִין וְלָשׁוֹן מְחַתֵּךְ פֶּה גּוֹמֵר נַעֲנָה רַבִּי אֶלְעָזָר בְּרַבִּי יוֹסֵי וְאָמַר מִפְּנֵי שֶׁאוֹכְלִין בָּהּ דְּבָרִים טְמֵאִין דְּבָרִים טְמֵאִים סָלְקָא דַּעְתָּךְ אֶלָּא שֶׁאוֹכְלִין בָּהּ דְּבָרִים שֶׁאֵינָן מְתוּקָּנִים נַעֲנָה רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר בַּעֲוֹן בִּיטּוּל תּוֹרָה אָמְרוּ לוֹ נָשִׁים יוֹכִיחוּ שֶׁמְּבַטְּלוֹת אֶת בַּעֲלֵיהֶן גּוֹיִם יוֹכִיחוּ שֶׁמְּבַטְּלִין אֶת יִשְׂרָאֵל תִּינוֹקוֹת יוֹכִיחוּ שֶׁמְּבַטְּלִין אֶת אֲבִיהֶן תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן יוֹכִיחוּ הָתָם כִּדְרַבִּי גּוּרְיוֹן דְּאָמַר רַבִּי גּוּרְיוֹן וְאִיתֵּימָא רַב יוֹסֵף בְּרַבִּי שְׁמַעְיָה בִּזְמַן שֶׁהַצַּדִּיקִים בַּדּוֹר צַדִּיקִים נִתְפָּסִים עַל הַדּוֹר אֵין צַדִּיקִים בַּדּוֹר תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן נִתְפָּסִים עַל הַדּוֹר אָמַר רַבִּי יִצְחָק בַּר זְעֵירִי וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן נְזִירָא מַאי קְרָאָה אִם לֹא תֵדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים צְאִי לָךְ בְּעִקְבֵי הַצֹּאן וְגוֹ' וְאָמְרִינַן גְּדָיִים הַמְמוּשְׁכָּנִין עַל הָרוֹעִים שְׁמַע מִינַּהּ אַף עַל לָשׁוֹן הָרָע נָמֵי קָאָמַר שְׁמַע מִינַּהּ
וְאַמַּאי קָרוּ לֵיהּ רֹאשׁ הַמְדַבְּרִים בְּכׇל מָקוֹם דְּיָתְבִי רַבִּי יְהוּדָה וְרַבִּי יוֹסֵי וְרַבִּי שִׁמְעוֹן וְיָתֵיב יְהוּדָה בֶּן גֵּרִים גַּבַּיְיהוּ פָּתַח רַבִּי יְהוּדָה וְאָמַר כַּמָּה נָאִים מַעֲשֵׂיהֶן שֶׁל אוּמָּה זוֹ תִּקְּנוּ שְׁווֹקִים תִּקְּנוּ גְּשָׁרִים תִּקְנוּ מֶרְחֲצָאוֹת רַבִּי יוֹסֵי שָׁתַק נַעֲנָה רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי וְאָמַר כׇּל מַה שֶּׁתִּקְּנוּ לֹא תִּקְּנוּ אֶלָּא לְצוֹרֶךְ עַצְמָן תִּקְּנוּ שְׁווֹקִין לְהוֹשִׁיב בָּהֶן זוֹנוֹת מֶרְחֲצָאוֹת לְעַדֵּן בָּהֶן עַצְמָן גְּשָׁרִים לִיטּוֹל מֵהֶן מֶכֶס הָלַךְ יְהוּדָה בֶּן גֵּרִים וְסִיפֵּר דִּבְרֵיהֶם וְנִשְׁמְעוּ לַמַּלְכוּת אָמְרוּ יְהוּדָה שֶׁעִילָּה יִתְעַלֶּה יוֹסֵי שֶׁשָּׁתַק יִגְלֶה לְצִיפּוֹרִי שִׁמְעוֹן שֶׁגִּינָּה יֵהָרֵג אֲזַל הוּא וּבְרֵיהּ טְשׁוֹ בֵּי מִדְרְשָׁא כׇּל יוֹמָא הֲוָה מַתְיָא לְהוּ דְּבֵיתְהוּ רִיפְתָּא וְכוּזָא דְמַיָּא וְכָרְכִי כִּי תְּקֵיף גְּזֵירְתָא אֲמַר לֵיהּ לִבְרֵיהּ נָשִׁים דַּעְתָּן קַלָּה עֲלֵיהֶן דִילְמָא מְצַעֲרִי לַהּ וּמְגַלְּיָא לַן אֲזַלוּ טְשׁוֹ בִּמְעָרְתָּא אִיתְרְחִישׁ נִיסָּא אִיבְּרִי לְהוּ חָרוּבָא וְעֵינָא דְמַיָּא וַהֲווֹ מַשְׁלְחִי מָנַיְיהוּ וַהֲווֹ יָתְבִי עַד צַוְּארַיְיהוּ בְּחָלָא כּוּלֵּי יוֹמָא גָּרְסִי בְּעִידָּן צַלּוֹיֵי לָבְשִׁי מִיכַּסּוּ וּמְצַלּוּ וַהֲדַר מַשְׁלְחִי מָנַיְיהוּ כִּי הֵיכִי דְּלָא לִיבְלוּ אִיתִּיבוּ תְּרֵיסַר שְׁנֵי בִּמְעָרְתָּא אֲתָא אֵלִיָּהוּ וְקָם אַפִּיתְחָא דִמְעָרְתָּא אֲמַר מַאן לוֹדְעֵיהּ לְבַר יוֹחַי דְּמִית קֵיסָר וּבְטִיל גְּזֵירְתֵיהּ נְפַקוּ חֲזוֹ אִינָשֵׁי דְּקָא כָּרְבִי וְזָרְעִי אָמְרִין מַנִּיחִין חַיֵּי עוֹלָם וְעוֹסְקִין בְּחַיֵּי שָׁעָה כׇּל מָקוֹם שֶׁנּוֹתְנִין עֵינֵיהֶן מִיָּד נִשְׂרָף יָצְתָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה לָהֶם לְהַחֲרִיב עוֹלָמִי יְצָאתֶם חִיזְרוּ לִמְעָרַתְכֶם הֲדוּר אֲזוּל אִיתִּיבוּ תְּרֵיסַר יַרְחֵי שַׁתָּא אָמְרִי מִשְׁפַּט רְשָׁעִים בְּגֵיהִנָּם שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ יָצְתָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה צְאוּ מִמְּעָרַתְכֶם נְפַקוּ כָּל הֵיכָא דַּהֲוָה מָחֵי רַבִּי אֶלְעָזָר הֲוָה מַסֵּי רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר לוֹ בְּנִי דַּי לָעוֹלָם אֲנִי וְאַתָּה בַּהֲדֵי פַּנְיָא דְּמַעֲלֵי שַׁבְּתָא חֲזוֹ הָהוּא סָבָא דַּהֲוָה נָקֵיט תְּרֵי מַדָּאנֵי אָסָא וְרָהֵיט בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת אֲמַרוּ לֵיהּ הָנֵי לְמָה לָךְ אֲמַר לְהוּ לִכְבוֹד שַׁבָּת וְתִיסְגֵּי לָךְ בְּחַד חַד כְּנֶגֶד זָכוֹר וְחַד כְּנֶגֶד שָׁמוֹר אֲמַר לֵיהּ לִבְרֵיהּ חֲזִי כַּמָּה חֲבִיבִין מִצְוֹת עַל יִשְׂרָאֵל אִיְּתִיבָה דַּעְתַּיְיהוּ
שְׁמַע רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר חַתְנֵיהּ וּנְפַק לְאַפֵּיהּ עַיְּילֵיהּ לְבֵי בָנֵי הֲוָה קָא אָרֵיךְ לֵיהּ לְבִישְׂרֵיהּ חֲזָא דַּהֲוָה בֵּיהּ פִּילֵי בְּגוּפֵיהּ הֲוָה קָא בָכֵי וְקָא נָתְרָן דִּמְעָת עֵינֵיהּ וְקָמְצַוְּחָא לֵיהּ אָמַר לוֹ אוֹי לִי שֶׁרְאִיתִיךָ בְּכָךְ אָמַר לוֹ אַשְׁרֶיךָ שֶׁרְאִיתַנִי בְּכָךְ שֶׁאִילְמָלֵא לֹא רְאִיתַנִי בְּכָךְ לֹא מָצָאתָ בִּי כָּךְ דְּמֵעִיקָּרָא כִּי הֲוָה מַקְשֵׁי רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי קוּשְׁיָא הֲוָה מְפָרֵק לֵיהּ רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר תְּרֵיסַר פֵּירוּקֵי לְסוֹף כִּי הֲוָה מַקְשֵׁי רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר קוּשְׁיָא הֲוָה מְפָרֵק לֵיהּ רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי עֶשְׂרִין וְאַרְבְּעָה פֵּירוּקֵי
אֲמַר הוֹאִיל וְאִיתְרְחִישׁ נִיסָּא אֵיזִיל אַתְקֵין מִילְּתָא דִּכְתִיב וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם וְאָמַר רַב שָׁלֵם בְּגוּפוֹ שָׁלֵם בְּמָמוֹנוֹ שָׁלֵם בְּתוֹרָתוֹ וַיִּחַן אֶת פְּנֵי הָעִיר אָמַר רַב מַטְבֵּעַ תִּיקֵּן לָהֶם וּשְׁמוּאֵל אָמַר שְׁווֹקִים תִּיקֵּן לָהֶם וְרַבִּי יוֹחָנָן אָמַר מֶרְחֲצָאוֹת תִּיקֵּן לָהֶם אֲמַר אִיכָּא מִילְּתָא דְּבָעֵי לְתַקּוֹנֵי אֲמַרוּ לֵיהּ אִיכָּא דּוּכְתָּא דְּאִית בֵּיהּ סְפֵק טוּמְאָה

רש"י

על המעשר. האוכל פירותיו טבלים והוא במיתה בידי שמים וזוהי מיתתו מדה במדה דדרך גרונו נכנס במעיו: יסכר. אסכרה: לכרם. זה בית המדרש שיושבין שורות שורות ככרם כך מפורש בירושלמי בברכות: מכה זו. אסכרה: ראש המדברים. במצות המלך שצוה עליו לדבר תחלה בכל מקום כדלקמן: פה גומר. לשון הרע והוא בא על כך לפיכך מתחיל במעיים ומסיים בפה שהלב מבין לספר לשון הרע ובודה הדברים מלבו: פה גומר. הכל יוצא מן הגרון: דברים טמאים סלקא דעתך. וכי עונשה מיתה דבשלמא לשון הרע עונשה מיתה דכתיב (תהלים קא) מלשני בסתר רעהו אותו אצמית: מתוקנין. מעושרים שהטבל במיתה בידי שמים כדיליף באלו הן הנשרפים (סנהדרין דף פג.): בעון בטול תורה. דענוש נמי מיתה כדאמרן מקרא נדרש לפני פניו למען ירבו ימיכם הא אם לא תלמדו יתמעטו: נשים יוכיחו. שאינן מצוות על דברי תורה דכתיב ולמדתם אותם את בניכם ולא בנותיכם ומתות באסכרה אמר להן אף הן מבטלות את בעליהן: תינוקות יוכיחו. שאינן בני לימוד אמר להן אף הן בעון שמבטלים את אביהם להוליכן לחמה ולצונן ולפייסן באגוזים: של בית רבן. לא בטלין ולא מבטלין: אם לא תדעי לך. לשמור מצותי צאי לך ובקשי רחמים בזכות עקבי הצאן אבות הראשונים שהיו רגלי הצאן וחזוקם ורעי בזכותן את גדיותיך תינוקות שלך שלא יתפשו על משכנות הרועים רועי הדור ופרנסיו: ש''מ אף על לשון הרע. ולא פליג אמעשר דהא קאמר הכא שהם אוכלין דברים שאינן מתוקנין: בן גרים. בן גר וגיורת היה: של אומה זו. רומיים: שווקין. סדר מושב שווקי עיירות וחוצותיהן: וסיפר דבריהם. לתלמידים או לאביו ואמו ולא להשמיען למלכות ונשמעו על ידו למלכות: יתעלה. להיות ראש המדברים: איברי להו חרובא. לאכול פירותיו ועינא דמיא לשתות: בחלא. בחול שהיו פושטין בגדיהם שלא יבלו ומכסין ערותן בחול: כרבי. חורשים: ועוסקין בחיי שעה. דאפשר על ידי נכרים והקב''ה הוא מחלק מזון וריוח לעושי רצונו: משפט רשעים בגיהנם י''ב חודש. שנאמר (ישעיה סו) ואשם לא תכבה והיה מדי חדש בחדשו ומדי שבת בשבתו יבא כל בשר אף הנדונים בו במשמע מה שבתות למינוי שלהם אף חדשים למינוי שלהן והאי ודאי בפושעי גיהנם משתעי דכתיב לעיל מיניה ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים בי הכי תני לה בסדר עולם (פ''ו): די לעולם. בעוסקי תורה אני ואתה: תרי מדאני. חבילות של הדס להריח בשבת: מדאני. כמו מעדנות כימה (איוב לח): אריך. מתקן ומחליק: פילי. בקעים סדקים מחמת החול: וקמצווחו ליה. לר' שמעון שהדמעות מלוחין ומכאיבין את המכה בתחלתן: אתקין מילתא. כדרך שעשה יעקב כשניצול מיד עשו: שלם בגופו. שנתרפא מצלעתו: שלם בתורתו. שלא שכח תלמודו מפני טורח הדרך: תיקן להם. דברי חן וחנייה ולי נראה מויקן את חלקת השדה לשון תיקון:

תוספות

ה''ג ר''ת הלך רבי יהודה בן גרים וסיפר דברים ונשמעו למלכות ויש ספרים שכתב בהן יהודה ואין נראה לרבינו תם דאמרינן בפרק קמא דמועד קטן (דף ט.) כי הוו מיפטרי ר' יהודה בן גרים ור''ש בן חלפתא מר' שמעון בן יוחי אמר ליה לבריה אנשים הללו אנשי צורה הם זיל גבייהו דליברכוך מכלל דגברא רבה היה ובסוף שמעתא ל''ג גל של עצמות בלשון גנאי אלא נח נפשיה:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר