סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ריבועא דנפיק מגו עיגולא [ריבוע היוצא מתוך העיגול] הוא פלגא [חצי] מן העיגול. אך מעירים: ולא היא [ואינו כן], דהא קחזינן דלא הוי כולי האי [שהרי רואים אנו שאינו קטן ממנו עד כדי כך].

א אמר ר' לוי משום (בשם) ר' מאיר: שתי סוכות של יוצרים זו לפנים מזו שהיו יוצרי כלי חרס עושים לעצמם שתי סוכות אחת בתוך השניה, הפנימית למגורים והחיצונית למלאכה ולמסחר — הפנימית שבהן אינה סוכה שהרי בה הוא דר כל השנה ואין הדבר ניכר שהוא דר בה לשם סוכה. אולם מאחר שהיא דירת קבע, הריהי חייבת במזוזה בכל ימות השנה. והחיצונה יכולה להיחשב כסוכה, שמתוך שאין דרכו לדור בה בכל ימות השנה ואינו דר בה אלא בימי הסוכות, ניכר הדבר שלשם מצות סוכה הוא עושה כן. ומתוך שאינה מיועדת למגורים בשאר ימות השנה ואינה משמשת אלא ככניסה לדירתו ולמעבר סוחרים וסחורה, לכך אינה נחשבת כדירה והריהי פטורה מן המזוזה.

ושואלים: ואמאי [ומדוע] תהא החיצונה פטורה מן המזוזה? תהוי [תהא] החיצונה נחשבת כבית שער לפנימי, ותתחייב במזוזה! ומשיבים: משום שלא קביע [קבועה], שהרי אף הפנימית אינה דירת קבע ממש, ואף אם חייבנו לקבוע מזוזה בפתח הפנימית — שהרי הוא דר בה בפועל, אין לחייב בשלה לקבוע מזוזה גם בפתח החיצונה.

ב תנו רבנן [שנו חכמים]: הסוכות שסימנן גנב"ך, והן: סוכת גוים, סוכת נשים, סוכת בהמה, סוכת כותים (שומרונים) סוכה מכל מקום — כל אחת מאלו כשרה למצות סוכה, ובלבד שתהא מסוככת כהלכתה ואינה נפסלת בשל מי שעשאה ובשל הצורך לו נעשתה.

ושואלים: מאי [מה פירוש] "כהלכתה"? אמר רב חסדא: והוא שעשאה לצל סוכה, כדי שיוכלו לחסות בצל סככה — הרי זו סוכה גם למצוה.

ושואלים: "מכל מקום" שאמרנו לאתויי מאי [להביא, לרבות את מה], אלו מקרים נוספים נכנסים בגדר זה? ומשיבים: לאתויי [להביא, לרבות] סוגי סוכות נוספים, השנויים בברייתא אחרת, וסימנן: סוכת רקב"ש. דתנו רבנן [ששנו חכמים]: סוכת רקב"ש, והן: סוכת רועים, סוכת קייצים (מייבשי תאנים) סוכת בורגנין (שומרי שדות) סוכת שומרי פירות, סוכה מכל מקום — כל אחת מאלו כשרה למצות סוכה, ובלבד שתהא מסוככת כהלכתה.

ושאלנו: מאי [מה פירוש] כהלכתה, אמר רב חסדא: והוא שעשאה לצורך צל סוכה.

ועוד שואלים: "מכל מקום" לאתויי מאי [להביא, לרבות מה], מה מוסיפים על ידי כך? ומשיבים: לאתויי [להביא, לרבות] את הסוכות שסימנן: סוכת גנב"ך, שכבר מנינו.

ומבארים: האי תנא [תנא זה] ששנה ופירט בסוכות גנב"ך, אלימא ליה [חזקה לו, ברורה בעיניו] סוכת גנב"ך משום דקביעי [שהן קבועות], אף על פי שעושיהן אינם חייבים במצות סוכה, וקא תנא [ושנה] "מכל מקום" לאתויי [להביא, לרבות] אפילו סוכות רקב"ש שהן לא קביעי [קבועות], שאינן נבנות אלא לצורך עונות מסויימות,

והאי תנא [ותנא זה] ששנה רקב"ש, אלימא ליה [חזק לו, ברור לו] ענין רקב"ש דבני חיובא נינהו [שבני חיוב במצוות סוכה הם העושים], ותנא [ושנה] "מכל מקום", לאתויי [להוסיף] סוכות גנב"ך, שהרי בעליהן לאו בני חיובא נינהו [אינם בני חיוב] במצות סוכה, ובכל זאת כשרות הן למצות סוכה.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר