סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן גְּדוֹלָה תְּשׁוּבָה שֶׁדּוֹחָה אֶת לֹא תַעֲשֶׂה שֶׁבַּתּוֹרָה שֶׁנֶּאֱמַר לֵאמֹר הֵן יְשַׁלַּח אִישׁ אֶת אִשְׁתּוֹ וְהָלְכָה מֵאִתּוֹ וְהָיְתָה לְאִישׁ אַחֵר הֲיָשׁוּב אֵלֶיהָ עוֹד הֲלֹא חָנוֹף תֶּחֱנַף הָאָרֶץ הַהִיא וְאַתְּ זָנִית רֵעִים רַבִּים וְשׁוֹב אֵלַי נְאֻם ה'
אָמַר רַבִּי יוֹנָתָן גְּדוֹלָה תְּשׁוּבָה (שֶׁמְּקָרֶבֶת) אֶת הַגְּאוּלָּה שֶׁנֶּאֱמַר וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל וּלְשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב מָה טַעַם וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל מִשּׁוּם דְּשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב
אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ גְּדוֹלָה תְּשׁוּבָה שֶׁזְּדוֹנוֹת נַעֲשׂוֹת לוֹ כִּשְׁגָגוֹת שֶׁנֶּאֱמַר שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ הָא עָוֹן מֵזִיד הוּא וְקָא קָרֵי לֵיהּ מִכְשׁוֹל אִינִי וְהָאָמַר רֵישׁ לָקִישׁ גְּדוֹלָה תְּשׁוּבָה שֶׁזְּדוֹנוֹת נַעֲשׂוֹת לוֹ כִּזְכִיּוֹת שֶׁנֶּאֱמַר וּבְשׁוּב רָשָׁע מֵרִשְׁעָתוֹ וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה עֲלֵיהֶם (חָיֹה) יִחְיֶה לָא קַשְׁיָא כָּאן מֵאַהֲבָה כָּאן מִיִּרְאָה
אָמַר רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי אָמַר רַבִּי יוֹנָתָן גְּדוֹלָה תְּשׁוּבָה שֶׁמַּאֲרֶכֶת שְׁנוֹתָיו שֶׁל אָדָם שֶׁנֶּאֱמַר וּבְשׁוּב רָשָׁע מֵרִשְׁעָתוֹ (חָיוֹ) יִחְיֶה
אָמַר רַבִּי יִצְחָק אָמְרִי בְּמַעְרְבָא מִשְּׁמֵיהּ דְּרַבָּה בַּר מָרִי בֹּא וּרְאֵה שֶׁלֹּא כְּמִדַּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִדַּת בָּשָׂר וָדָם מִדַּת בָּשָׂר וָדָם מַקְנִיט אֶת חֲבֵירוֹ בִּדְבָרִים סָפֵק מִתְפַּיֵּיס הֵימֶנּוּ סָפֵק אֵין מִתְפַּיֵּיס הֵימֶנּוּ וְאִם תֹּאמַר מִתְפַּיֵּיס הֵימֶנּוּ סָפֵק מִתְפַּיֵּיס בִּדְבָרִים סָפֵק אֵין מִתְפַּיֵּיס בִּדְבָרִים
אֲבָל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אָדָם עוֹבֵר עֲבֵירָה בַּסֵּתֶר מִתְפַּיֵּיס מִמֶּנּוּ בִּדְבָרִים שֶׁנֶּאֱמַר קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ אֶל ה' וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁמַּחְזִיק לוֹ טוֹבָה שֶׁנֶּאֱמַר וְקַח טוֹב וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁמַּעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִילּוּ הִקְרִיב פָּרִים שֶׁנֶּאֱמַר וּנְשַׁלְּמָה פָּרִים שְׂפָתֵינוּ שֶׁמָּא תֹּאמַר פָּרֵי חוֹבָה תַּלְמוּד לוֹמַר אֶרְפָּא מְשׁוּבָתָם אוֹהֲבֵם נְדָבָה
תַּנְיָא הָיָה רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר גְּדוֹלָה תְּשׁוּבָה שֶׁבִּשְׁבִיל יָחִיד שֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה מוֹחֲלִין לְכׇל הָעוֹלָם כּוּלּוֹ שֶׁנֶּאֱמַר אֶרְפָּא מְשׁוּבָתָם אוֹהֲבֵם נְדָבָה כִּי שָׁב אַפִּי מִמֶּנּוּ מֵהֶם לֹא נֶאֱמַר אֶלָּא מִמֶּנּוּ
הֵיכִי דָּמֵי בַּעַל תְּשׁוּבָה אָמַר רַב יְהוּדָה כְּגוֹן שֶׁבָּאת לְיָדוֹ דְּבַר עֲבֵירָה פַּעַם רִאשׁוֹנָה וּשְׁנִיָּה וְנִיצַּל הֵימֶנָּה מַחְוֵי רַב יְהוּדָה בְּאוֹתָהּ אִשָּׁה בְּאוֹתוֹ פֶּרֶק בְּאוֹתוֹ מָקוֹם
אָמַר רַב יְהוּדָה רַב רָמֵי כְּתִיב אַשְׁרֵי נְשׂוּי פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה וּכְתִיב מְכַסֶּה פְשָׁעָיו לֹא יַצְלִיחַ לָא קַשְׁיָא הָא בְּחֵטְא מְפוּרְסָם הָא בְּחֵטְא שֶׁאֵינוֹ מְפוּרְסָם רַב זוּטְרָא בַּר טוֹבִיָּה אָמַר רַב נַחְמָן כָּאן בַּעֲבֵירוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵירוֹ כָּאן בַּעֲבֵירוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַמָּקוֹם
תַּנְיָא רַבִּי יוֹסֵי בַּר יְהוּדָה אוֹמֵר אָדָם עוֹבֵר עֲבֵירָה פַּעַם רִאשׁוֹנָה מוֹחֲלִין לוֹ שְׁנִיָּה מוֹחֲלִין לוֹ שְׁלִישִׁית מוֹחֲלִין לוֹ רְבִיעִית אֵין מוֹחֲלִין לוֹ שֶׁנֶּאֱמַר כֹּה אָמַר ה' עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ (וְנֶאֱמַר) הֵן כׇּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל פַּעֲמַיִם שָׁלֹשׁ עִם גָּבֶר
מַאי וְאוֹמֵר וְכִי תֵּימָא הָנֵי מִילֵּי בְּצִיבּוּר אֲבָל בְּיָחִיד לָא תָּא שְׁמַע הֶן כׇּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל פַּעֲמַיִם שָׁלֹשׁ עִם גָּבֶר (מִכָּאן וְאֵילָךְ אֵין מוֹחֲלִין לוֹ שֶׁנֶּאֱמַר עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ)
תָּנוּ רַבָּנַן עֲבֵירוֹת שֶׁהִתְוַדָּה עֲלֵיהֶן יוֹם הַכִּפּוּרִים זֶה לֹא יִתְוַדֶּה עֲלֵיהֶן יוֹם הַכִּפּוּרִים אַחֵר וְאִם שָׁנָה בָּהֶן צָרִיךְ לְהִתְוַדּוֹת יוֹם הַכִּפּוּרִים אַחֵר וְאִם לֹא שָׁנָה בָּהֶן וְחָזַר וְהִתְוַדָּה עֲלֵיהֶן עָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר כְּכֶלֶב שָׁב עַל קִיאוֹ כְּסִיל שׁוֹנֶה בְּאִוַּלְתּוֹ
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר כׇּל שֶׁכֵּן שֶׁהוּא מְשׁוּבָּח שֶׁנֶּאֱמַר כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד אֶלָּא מָה אֲנִי מְקַיֵּים כְּכֶלֶב שָׁב עַל קִיאוֹ וְגוֹ' כִּדְרַב הוּנָא דְּאָמַר רַב הוּנָא כֵּיוָן שֶׁעָבַר אָדָם עֲבֵירָה וְשָׁנָה בָּהּ הוּתְּרָה לוֹ הוּתְּרָה לוֹ סָלְקָא דַּעְתָּךְ אֶלָּא אֵימָא נַעֲשֵׂית לוֹ כְּהֶיתֵּר
וְצָרִיךְ לִפְרוֹט אֶת הַחֵטְא שֶׁנֶּאֱמַר אָנָּא חָטָא הָעָם הַזֶּה חֲטָאָה גְדוֹלָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם אֱלֹהֵי זָהָב דִּבְרֵי רַבִּי יְהוּדָה בֶּן בָּבָא רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר אַשְׁרֵי נְשׂוּי פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה אֶלָּא מַהוּ שֶׁאָמַר מֹשֶׁה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם אֱלֹהֵי זָהָב כִּדְרַבִּי יַנַּאי דְּאָמַר רַבִּי יַנַּאי אָמַר מֹשֶׁה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם כֶּסֶף וְזָהָב שֶׁהִרְבֵּיתָ לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל עַד שֶׁאָמְרוּ דַּי גָּרַם לָהֶם שֶׁיַּעֲשׂוּ אֱלֹהֵי זָהָב
שְׁנֵי פַּרְנָסִים טוֹבִים עָמְדוּ לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל מֹשֶׁה וְדָוִד מֹשֶׁה אָמַר יִכָּתֵב סוּרְחָנִי שֶׁנֶּאֱמַר יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי דָּוִד אָמַר אַל יִכָּתֵב סוּרְחָנִי שֶׁנֶּאֱמַר אַשְׁרֵי נְשׂוּי פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה
מָשָׁל דְּמֹשֶׁה וְדָוִד לָמָּה הַדָּבָר דּוֹמֶה לִשְׁתֵּי נָשִׁים שֶׁלָּקוּ בְּבֵית דִּין אַחַת קִלְקְלָה וְאַחַת אָכְלָה פַּגֵּי שְׁבִיעִית אָמְרָה לָהֶן אוֹתָהּ שֶׁאָכְלָה פַּגֵּי שְׁבִיעִית בְּבַקָּשָׁה מִכֶּם הוֹדִיעוּ עַל מָה הִיא לוֹקָה שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ עַל מַה שֶּׁזּוֹ לוֹקֶה זוֹ לוֹקָה הֵבִיאוּ פַּגֵּי שְׁבִיעִית וְתָלוּ בְּצַוָּארָהּ וְהָיוּ מַכְרִיזִין לְפָנֶיהָ וְאוֹמְרִין עַל עִסְקֵי שְׁבִיעִית הִיא לוֹקָה
מְפַרְסְמִין אֶת הַחֲנֵפִין מִפְּנֵי חִילּוּל הַשֵּׁם שֶׁנֶּאֱמַר וּבְשׁוּב צַדִּיק מִצִּדְקוֹ וְעָשָׂה עָוֶל וְנָתַתִּי מִכְשׁוֹל לְפָנָיו תְּשׁוּבַת הַמּוּחְלָטִין מְעַכֶּבֶת הַפּוּרְעָנוּת וְאַף עַל פִּי שֶׁנֶּחְתַּם עָלָיו גְּזַר דִּין שֶׁל פּוּרְעָנוּת
שַׁלְוַת רְשָׁעִים סוֹפָהּ תַּקָּלָה וְהָרְשׁוּת מְקַבֶּרֶת אֶת בְּעָלֶיהָ עָרוֹם נִכְנָס לָהּ וְעָרוֹם יֵצֵא מִמֶּנָּה וּלְוַאי שֶׁתְּהֵא יְצִיאָה כְּבִיאָה רַב כִּי הֲוָה נָפֵיק לְמֵידַן דִּינָא אָמַר הָכִי בִּצְבוּ נַפְשֵׁיהּ לִקְטָלָא נָפֵיק וּצְבוּ בֵּיתֵיהּ לֵית הוּא עָבֵיד וְרֵיקָן לְבֵיתֵיהּ אָזֵיל וּלְוַאי שֶׁתְּהֵא בִּיאָה כִּיצִיאָה
רָבָא כִּי הֲוָה נָפֵיק לְדִינָא אָמַר הָכִי

רש"י

לא תעשה שבתורה. לא יוכל בעלה הראשון וגו': כי כשלת בעונך. עונך יחשב כמכשול שהיא שגגה: עליהם (חיו) [הוא] יחיה. על כל מה שעשה ואף על העבירות: מתפייס הימנו. מקבל הימנו פיוסים: ונשלמה פרים שפתינו. במקום פרים: נדבה. מקובלת ברצון יותר מחובה: ארפא משובתם. מן היחיד: שבא דבר עבירה לידו. שנכשל בה כבר: באותה אשה באותו מקום. שעבר שם העבירה ואותו פרק מתוך שדומה מכל וכל לזמן שנכשל בו כבר יצרו מתגבר עליו ואומר לו ראה פלונית ואותו מקום ואותו פרק הוא קום עשה מה שעשית כבר: כסוי חטאה. שלא נתגלה עונו: בחטא מפורסם. טוב לו שיודה ויתבייש ולא יכפור בו: בחטא שאינו מפורסם. לא יגלה חטאו וכבוד השם הוא שכל מה שאדם חוטא בפרהסיא מיעוט כבוד שמים הוא: עבירות שבין אדם לחבירו. יגלה לרבים שיבקשו ממנו שימחול לו: וחטאתי נגדי תמיד. איני סבור שכפרת לי והרי הוא תמיד כאילו הוא נגדי עומד: וצריך לפרט את החטא. כשהוא מתודה אומר חטא פלוני חטאתי: כדר' ינאי. לא הזכיר העון אלא למעטו ולומר אתה גרמת להם משל לאדם שהיה לו בן נאה ומאכילו ומשקהו ותולה לו כיס של דינרין בצוארו והושיבו בפתח זונות מה יעשה שלא יחטא: הכי גרס בספרי משה אמר יכתב סורחני שנאמר יען לא האמנתם בי. בכל מקום שנכתב מיתתו שם נכתב סרחונו. אלמא ניחא למכתביה זמנין טובא: לשתי נשים. שלוקות: אחת קלקלה. זנתה והתרו בה למלקות כך דור המדבר מתו במדבר שהאמינו למרגלים (משה) מת במדבר על שמעו נא המורים אמר יכתב סורחני שלא יאמרו אף אני קלקלתי כמותם: פגי שביעית. תאנים שלא בישלו כל צרכן ורחמנא אמר והיתה שבת הארץ לכם לאכלה (ויקרא כה) לאכלה ולא להפסד: מפרסמין את החנפין. שהן רשעים ומראין עצמן כצדיקים אם יש מכיר במעשיו מצוה לפרסמו מפני חילול השם שבני אדם למידין ממעשיו שסבורין עליו שהוא צדיק ועוד כשבא עליו פורענות בני אדם אומרים מה הועיל לו זכותו: שנאמר ובשוב צדיק מצדקו. סיפיה דקרא ונתתי מכשול לפניו אני ממציא לידו חטא גלוי לכל שיכשל בו וידעו את מעשיו: המוחלטין. רשעים גמורין: שלות רשעים סופה תקלה. מתוך שלותם הם יושבין ומהרהרין בעבירות: והרשות. הרבנות: מקברת בעליה. שנאמר (שמות א) וימת יוסף תחילה ואח''כ כל אחיו: ולואי שתהא יציאה. ממנה בלא חטא כביאה: נפיק לדינא. להיות דן דין:

תוספות

אין פירוש לקטע זה
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר