סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

משום איבה, כדי שלא תהא לו איבה כלפיה שאם תמצא דברים ולא תתן לו, לא ירצה לפרנסה.

א שנינו במשנה שהאב זכאי במעשה ידיה של בתו הקטנה והנערה. ושואלים: מנלן [מניין לנו] דבר זה? ומשיבים: שאמר רב הונא אמר רב: מנין שמעשה ידי הבת לאב — שנאמר: "וכי ימכר איש את בתו לאמה" (שמות כא, ז) ודורשים: מה אמה מעשה ידיה לרבה (לאדוניה) — אף בת מעשה ידיה לאביה. ושואלים: ואימא הני מילי [ואמור שדברים אלה אמורים] דווקא בקטנה, דמצי מזבן לה [שיכול האב למכור אותה] לשפחה, אבל נערה דלא מצי מזבן לה [שאינו יכול למכור אותה], מעשה ידיה דידה הוו [שלה הם]!

ומשיבים: מסתברא [מסתבר הדבר] שאף מעשה ידי הנערה של אביה הוו [הם], דאי סלקא דעתך [שאם עולה על דעתך לומר] כי מעשה ידיה לאו [לא] של אביה, אלא הא דזכי ליה רחמנא [זה שזיכתה לו התורה] לאב למימסרה [למוסרה] לבתו נערה לחופה, היכי מצי מסר לה [איך הוא יכול למסור אותה]? הא קמבטל לה [הרי הוא מבטל אותה] באותה שעה ממעשה ידיה, ואם מעשה ידיה לעצמה היתה יכולה למחות על כך. אלא ודאי ששל אביה הם.

על ראיה זו פריך [הקשה] רב אחאי: אימא [אמור] שכאשר הוא מוסר אותה לחופה מדובר דיהיב [שנותן] לה שכר פקעתה [ביטול מלאכתה] ולכן אינה יכולה למחות. אי נמי דמסר לה בליליא [או גם כן שהוא מוסר אותה לחופה בלילה] כאשר אינה עובדת. אי נמי דמסר לה [או גם כן שמוסר אותה] בשבתות וימים טובים, כאשר אינה עובדת.

אלא, חוזרים ללימוד הראשון מאמה עבריה, ועל הקושיה שמא זהו רק בקטנה שיכול למוכרה, אבל לא בנערה — על כך צריך לומר: קטנה לא צריכא קרא [אינה צריכה כתוב] כלל ללמד שמעשה ידיה לאב, וטעמו של דבר — השתא זבוני מזבין לה [עכשיו, הרי, למכור הוא מוכר אותה], מעשה ידיה מיבעי [נצרכה לומר] ששייכים לו?! שאם גופה שייך לו — כל שכן מעשה ידיה. אלא כי איצטריך קרא [כאשר הוצרך הכתוב] באמה עבריה, הרי זה לנערה, שגם מעשה ידיה לאביה.

ב שנינו במשנה שהאב זכאי בהפרת נדריה של בתו. ושואלים: מנלן [מנין לנו]? ומשיבים, דכתיב [שנאמר] בפרשה העוסקת בענין הפרת נדרים: "בנעריה בית אביה" (במדבר ל, יז) ומפורש שם שהאב מיפר את נדרי בתו.

ג עוד שנינו במשנה שהאב מקבל את גיטה. ושואלים: מנלן [מניין לנו] דבר זה? ומשיבים, דכתיב [שנאמר]: "ויצאה... והיתה לאיש אחר" (דברים כד, ב), הרי בפסוק זה איתקוש [הוקשה, הושוותה] יציאה (גירושין) להוייה (נישואין) , שאותם הדינים הקיימים בנישואין, קיימים גם בגירושין, וכפי שמקבל את קידושיה, כך מקבל את גיטה.

ד שנינו במשנה שהאב אינו אוכל פירות נכסים שירשה בתו מקרובי אמה בחייה של בתו. תנו רבנן [שנו חכמים]: האב אינו אוכל פירות בחיי בתו. ר' יוסי בר' יהודה אומר: האב אוכל פירות בחיי בתו. ושואלים: במאי קמיפלגי [במה, באיזה עקרון, נחלקו]? ומסבירים, התנא קמא [הראשון] סבר: בשלמא [נניח] הבעל תקינו ליה רבנן פירי [תיקנו לו חכמים פירות], משום שאם לא כן מימנע [יימנע] ולא פריק [יפדה אותה], שזכות הבעל באכילת פירות היא כנגד חובתו לפדותה,

אלא האב, מאי איכא למימר [מה יש לומר] — דמימנע [שיימנע] ולא פריק [יפדה אותה]? בלאו הכי פריק לה [בלא זה, בלא אכילת פירות, גם כן יפדה אותה]! שהרי בתו היא ובודאי לא יתעלם מבשרו וידאג לפדיונה! ור' יוסי בר' יהודה סבר: אם אנו אומרים שהאב אינו זכאי לאכול מפירות נכסיה, האב נמי מימנע [גם כן יימנע] ולא פריק [יפדה]. וטעמו, סבר האב: כיסא נקיטא עילוה, תיזיל ותפרוק נפשה [כיס כסף מוחזק עליה, בידה, ששמרה לה לעת הצורך. תלך ותפדה היא את עצמה] והוא אינו צריך לדאוג לה.

ה שנינו במשנה שאם ניסת לבעל, יתר עליו הבעל על האב שהוא אוכל פירות נכסיה. תנו רבנן [שנו חכמים]: כתב לה האב בכתובתה שנותן לה נדוניה פירות, כסות וכלים שיבואו עמה מבית אביה לבית בעלה — אם מתה בזמן האירוסין, לא זכה הבעל בדברים הללו. משום ר' נתן אמרו: זכה הבעל בדברים הללו.

ומציעים: לימא [האם לומר] כי בפלוגתא [במחלוקת] של ר' אלעזר בן עזריה ורבנן [וחכמים] קמיפלגי [חלוקים הם], דתנן [ששנינו במשנה]: נתארמלה (נתאלמנה) האשה או נתגרשה, בין מן הנשואין בין מן האירוסיןגובה את הכל, את כל הכתובה שכתב לה בעלה, גם אם הוסיף הרבה על מאתים או מנה הקצובים לה על פי הדין. ר' אלעזר בן עזריה אומר: אם נתאלמנה או נתגרשה מן הנשואיןגובה את הכל, ואם מן האירוסין — מקבלת רק עיקר הכתובה שתיקנו חכמים. שאם היתה בתולהגובה מאתים, ואם היתה אלמנה — גובה רק מנה, ואינה מקבלת את התוספות שהוסיף לה הבעל בכתובה.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר