סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"ביררו משם עצי תאנה יפים לסדר מערכה"
כח התיקון שבתאנה


כתב רש"י טעם אגדה בענין זה שהוא משום שבעץ תאנה היתה תקנה לאדם הראשון שממנו עשו להם חגורות.

ועל פי דברים אלו ביאר הרה"ק רבי פנחס מנחם מפילץ ("שפתי צדיק" שבועות, צ) את הנפסק בהלכות ביכורים שאם מביא את הביכורים בכלי אחד – לא יביאם בערבוב אלא שעורים מלמטה ותאנים למעלה מן הכל ואותם מקיפים באשכולות של ענבים. ויש להבין מפני מה התאנים למעלה מן הכל, שהרי אם זה משום שרכים הם ואין רוצים שיימאסו – הלא הענבים רכים מהם.

אך לפי האמור יש לבאר שעל ידי מצוות ביכורים יכולים לתקן את כל העיוות ולחזור להיות כראשית קודם כל חטא – ולכן התאנים מלמעלה שהרי העץ שממנו אכל אם הראשון עץ תאנה היה, והתאנים מלמעלה מרמזות על תיקון חטא זה בתחילה. זהו גם הטעם שהיו מביאים שור שקרניו מצופות זהב – כדי לתקן את חטא עגל הזהב, וכך בא עכשיו להראות על ידיו את שבח המצוה.

והוא שנאמר שם (דברים כו, יא) "ושמחת בכל הטוב", שכן אחר התיקון מופיע כל הטוב כפי שהיה קודם החטא.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר