סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לע"נ סבתנו מלכה טויבע בת הרב יעקב לייב
 

איסור ייחוד / הרב עופר לבנת

פורסם בעלון השבועי חמדת ימים - ארץ חמדה


בדפי הדף היומי נלמד השבוע על איסור ייחוד. האיסור הבסיסי של ייחוד הוא של איש אחד עם אישה אחת. הגמרא (כה עמוד א- עמוד ב) מביאה את המשנה בקידושין (פ עמוד ב) הקובעת שלאיש אחד אסור להתייחד עם שתי נשים, אבל מותר לאישה אחת להתייחד עם שני אנשים. אולם, הגמרא קובעת כי זה דווקא באנשים כשרים, אבל בפרוצים אסור לאישה להתייחד אפילו עם עשרה אנשים.

הגמרא במסכת קידושין (פא עמוד א) מביאה סיפור על שני אמוראים שהלכו במקום מבודד וראו אישה אחת מתקרבת. אמורא אחד זירז את חברו ללכת כדי שלא להתייחד עם האישה. הלה שאל אותו שהרי בכשרים אין איסור ייחוד לשני אנשים עם אישה אחת. ענה לו אותו אמורא, שיתכן שרק צדיקים מופלגים מוגדרים כשרים, ולכן הוא חושש מייחוד.

הראשונים נחלקו כיצד לפסוק. הרמב"ם (איסורי ביאה כב, ח) פסק שאסור לאישה אחת להתייחד עם הרבה אנשים. המגיד משנה (שם) הסביר שמאחר שהגמרא אמרה שרק צדיקים מופלגים מוגדרים כשרים, ובימינו אין כאלה, הרמב"ם אסר באופן מוחלט. לעומת זאת, הר"ן (קידושין לג עמוד א בדפי הרי"ף) כותב שאותם אמוראים החמירו ממידת חסידות, ומעיקר הדין סתם אנשים מוגדרים ככשרים.

סיכום ופסיקה:
המחבר (אבן העזר כב, ה) פסק כדעת הרמב"ם שאסור לאישה אחת להתייחד עם הרבה אנשים. הרמ"א פסק שניתן להקל כדעת הר"ן שסתם אנשים מוגדרים ככשרים ומותר לאישה אחת להתייחד עם שני אנשים. אבל בפרוצים, אסור לאישה אחת להתייחד אפילו עם הרבה אנשים. 
 

To the article in English

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר