נושא:
נחלקו האמוראים אם אדם המזכה נכס כלשהו לעובר - האם העובר קונה או לא. מחלוקת זו משקפת תפיסות שונות במעמדם של ילדים במשפחה ובחברה.
שאלות תג"ל:
מהן הסברות במחלוקת לגבי מעמדו המשפטי של עובר?
הסבר דרך תג"ל:
עובר נוכח, הוא אדם והוא זרע של אביו, הוא בן לאביו. אפשר לומר כי ביניהם כבר מתחילים להתרקם יחסים בין-אישיים.
במבט עליו כאינדיבידואל, הוא נוכח, וממילא יכול לרשת מאביו ואף לזכות.
אבל, אם נתבונן על המשפחה ועל הקהילה בתור רשות, כלומר כמרחב חברתי - מזווית זו העובר אינו נמצא בבית ובחברה עד שנולד. מנקודת מבט זו, קיומו ונוכחותו עודם אינם ממשיים. העובר אינו חלק ממשי מן המשפחה ומן החברה עד שיוולד.
בעצם, במושגי "רשות", העובר אינו בבית אביו אלא ב"רשות" אמו, בבטן אמו.
אם מבינים את האפשרות לזכות כתלויה בהיותו הזוכה "בא לעולם" כאינדיבידואל - אזי העובר קיים, נוכח, ויכול לזכות. זוהי דעתם של שמואל ורב ששת.
בשונה מהם, דעת רב הונא והסוגייה היא שקניין וזכייה אפשריים רק כלפי מי שהוא חלק, חבר ממשי בחברה. העובר איננו כזה, ולכן לא זוכה.
מה אתה חושב?
האם יש הבדל בין אב מוריש לבנו העובר לבין אב מזכה לבנו העובר? למה?
בין אב המזכה לבנו העובר לבין אחר המזכה לעובר שאינו בנו? למה?