סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

איני יודע מה מלמדנו / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

בבא בתרא קי ע"א


אמר רבא: הנושא אשה צריך שיבדוק באחיה, שנאמר: ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון, ממשמע שנאמר בת עמינדב, איני יודע שאחות נחשון היא? מה תלמוד לומר אחות נחשון? מכאן, שהנושא אשה צריך שיבדוק באחיה.

מהו המרכיב החשוב ביותר שנדרש כאשר עוסקים בשידוכים?

שאלה זו מעסיקה את כל מי שאי פעם נגע בנושא זה וניסה לקרוע את הים בכדי לזווג זיווגים. תמיד ישנו חשש שמתגנב בירכתי הראש ומזמזם שאולי השידוך הזה לא מתאים, ואולי ישנם דברים נסתרים שלא יודעים עליהם שמתלווים להצעת השידוכים.

זו הסיבה שבכל מה שקשור בשידוכים מושקעים כל כך הרבה מאמצים לברר בירורים על המיועד או המיועדת, על משפחותיהם ובני משפחותיהם ועל התאמה אפשרית בינם ובין הצד השני.

אולם דבר אחד חייב להיות לאורך כל הדרך, ועל הדבר הזה מתעכב רבי יהושע העשיל, האדמו"ר ממונסטעריטש (ילקוט יהושע, חידושי אגדות – יבמות, דף נא), כאשר הוא מתייחס לדברי הגמרא הללו.

כדי לגעת בנקודה המרכזית הזו, פונה רבי יהושע העשיל לדברים תמוהים לכאורה שכותב רש"י על שליחת יעקב על ידי אביו, יצחק, אל לבן שהיה אחיה של אימו רבקה.

כאשר התורה מתארת את הציווי של יצחק ללכת אל לבן היא כותבת (בראשית כח, ה): "וישלח יצחק את יעקב וילך פדנה ארם אל לבן בן בתואל הארמי אחי רבקה אם יעקב ועשו". על פניו התורה מפרטת פירוט רב את מידת הקשר של לבן אל רבקה, ואת הקשר של רבקה אל יעקב ועשיו. דווקא לכן, רש"י כותב על פסוק זה "איני יודע מה מלמדנו", כשלכאורה כוונתו לומר שהפירוט הזה מיותר ולא מובן.

אולם, רבי יהושע העשיל, מאיר את דברי רש"י הללו באור אמוני זוהר שיש בו בכדי ללמדנו לימוד גדול ומשמעותי.

הרי כאשר יצחק התחתן עם רבקה, אחיה – לבן, היה ידוע כאחד שאיננו מבני עליה, ואף על פי כן הוא נשא אותה לאישה, למרות הכלל המופיע בדברי הגמרא שלנו שיש לבדוק באחיה של האשה. דברים אלו, לכאורה גם באו לידי ביטוי כואב בכך שרבקה אמנם הייתה אימו של יעקב, אולם גם אימו של עשיו.

לכאורה, כעת, כאשר יצחק נדרש לחפש שידוך לבנו ליעקב, היה מן הראוי שיתן דעת יתירה על משפחת הכלה העתידית, הרי הוא כבר נכווה כאשר לקח אשה ממשפחה שאיננה הגונה והתוצאה לכאורה הייתה שאכן יצא לו בן שאיננו הגון, ואף על פי כן הוא לא חושש לכך ושולח גם את בנו אל לבן, אחי רבקה, וזאת למרות שהיא אמו של יעקב, אבל גם של עשיו.

על כך מגיע רש"י ואומר את המשפט האמוני הבא "איני יודע מה מלמדנו", כאשר כוונתו לומר: בבואי לנושא השידוכים, אני מניח את כל מה שלמדתי קודם, את כל מה שאני יודע מקודם, ובוטח בריבונו של עולם, "איני יודע מה מלמדנו", כי אין חכמה ואין עצה בדברים מעין אלו.

יצחק בטח בריבונו של עולם כאשר נשא את רבקה לאשה, והוא הוסיף לבטוח בריבונו של עולם כאשר שלח את יעקב לשאת אשה באותו מקום, כי הוא ידע דבר אחד "איני יודע מה מלמדנו", ולמרות הכלל הקובע שיש לבדוק באחי האשה, עם כל זה ואף על פי כן, ייתכן שמשמים מכוונים אותך להתחתן דווקא עם אשה ממשפחה זו.

אין מקום להתחכם ולהתחשבן בשידוכים, ולמרות שרואים שיש מישהי שהיא "אם יעקב ועשיו", יש לדון בכל דבר לגופו, והקב"ה יעזור ויכוון שיקום בית נאמן בישראל, בניין עדי עד.

תגובות

  1. יא תשרי תשפ"ה 14:25 שתי הערות חשובות : | עלי

    א. למיטב ידיעתי המלים 'איני יודע מה מלמדנו' אינן באמת מפירוש רש"י ויש לעיין בכתבי היד של פירושו כדי להיווכח ! ב. בכל אופן ולמרות זאת : הגימטריא של משפט זה היא : 71+90+45+170=376 כמנין עשו שהרי על זה כתוב בפירוש שם 'אם יעקב ועשו' ואין הפרשן יודע מה איזכור עשו מלמדנו.
  2. יב תשרי תשפ"ה 22:05 יישר כח | אורי גמסון

    יישר כח על ההארות המחכימות, ובמיוחד על הגימטריה. בנוגע להערה הראשונה, כמדומני שצריך להדגיש עניין מתודולוגי מהותי ביחס לרעיון שהובא כאן, אבל נכון גם ביחס לרעיונות אחרים המתפרסמים במסגרת זו: את בעל הרעיון לא באמת מעניין אם רש"י כתב או לא כתב את הדברים הללו. יש לו מסר לומר, והוא משתמש במילים שמיוחסות לרש"י כדי להעביר את המסר הזה. המתודה הזו מאוד מוכרת במסגרת ספרי הדרוש החסידיים, ועיקרה הוא להגיע ליסוד המסר שמבחינת הכותב הוא החשוב והקריטי, כשהדרך היא המשנית בחשיבותה. בכל מקרה ועניין, שוב יישר כח על ההערות, חילך לאורייתא

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר