מחאה ומודעה ומה שביניהם
מאי טעמא? במחשבה נוספת
תלמוד גשר לחיים, הרב צוריאל ווינר
בבא בתרא מ ע"א
נושא:
רבא ורב נחמן דיברו ב"נשימה אחת" על מחאה ומודעה "בפני שניים, ואין צריך לומר כתובו".
הסתפקות בשניים *ושרשור* של נושא מודעה עם מחאה מלמד אותנו על כוחה של מחאה ונטייה להעדיף בעל הקרקע, מרא קמא, על פני חזקה.
שאלות תג"ל:
למה מספיקים שנים, ולא צריך בפני שלשה?
למה רבא ורב נחמן כורכים ביחד נושא "שלנו", מחאה, עם נושא אחר,מודעה, שנראה לא קשור?
מה אני לומד מכריכה זו ?
הסבר בדרך תג"ל:
מחאה היא ביטול חזקת שלש שנים, לטובת הבעלים 'מרא קמא'.
מודעה היא ביטול שטר שנכתב אחרי המודעה, לטובת הבעלים 'מרא קמא'.
לא צריך למחות בפני שלשה, שהם בית דין, כמו בקיום שטרות שצריך שלשה כבית דין.
במחאה ובמודעא גם יחד מספיקים שני עדים, והם כותבים עדותם בשטר.
עצם העובדה שמחה או מסר מודעה מספיקה לבטל שינוי הבעלות. בסך הכל, יש אמירה על הכוח ו"האיתנות" של בעלות של מרא קמא. שינוי בעלות על ידי חזקת שלש שנים או כתיבת שטר לאחר- אפשר לבטל בקלות יחסית. לא צריך "מעשה בית דין" כדי להעמיד את בעלות 'מרא קמא'.
לסיכום, ממודעא אני לומד שאפשר לבטל שינוי בעלות בקלות יחסית. יש כאן עדיפות לבעלות המקורית הברורה של מרא קמא.
מה אתה חושב?
למה הודאה וקנין מופיעים בשרשור?