סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו   

 

מאכילין לו גחלי רתמים – רותם המדבר

 

"אמר רבי לוי כל הפוסק מדברי תורה ועוסק בדברי שיחה מאכילין לו גחלי רתמים שנאמר הקוטפים מלוח עלי שיח ושורש רתמים לחמם" (עבודה זרה ג ע"ב).


שם עברי: רותם המדבר   שם באנגלית: White Broom   שם מדעי: Retama raetam  

שם נרדף במקורות: ריתמא   שמות בשפות אחרות: ערבית - רתם


נושא מרכזי: מדוע העונש על עיסוק בדברי שיחה הוא אכילת גחלי רתמים?

 

לנושאים נוספים העוסקים ברותם המדבר - להקש/י כאן.


נפתח בהסבר האופן בו נדרש הפסוק "הקטפים מלוח עלי שיח ושרש רתמים לחמם" (איוב, ל' ד') כדי ללמוד את דרשתו של רבי לוי. רש"י מפרש את המילה "מלוח" בשני אופנים: מלשון לחלוחית ומלשון לוח ובשני הפירושים הכוונה לתורה. התורה נמשלה למים ולזה רומזת הלחלוחית או לחילופין הלוח הוא אחד משני לוחות הברית. הקטיפה מתפרשת כניתוק או הפסקה. הפסוק השלם יתפרש: המנתקים או מפסיקים את (לימוד) התורה עלי (בגלל) שיח כלומר בגלל שיחה יאכלו שורש רתמים.

המהרש"א בחידושי אגדות (שם) מתקשה מדוע שינה רבי לוי מלשון הפסוק האומר "ושורש רתמים לחמם" ואמר שמאכילים את הפוסק מדברי תורה בגחלי רתמים? מדוע הוא החליף את ה"שורש" ב"גחלים"? משיב המהרש"א: "... העוסק בדברי שיחה מביאו ללשון הרע שנמשל לגחלי רתמים, דכתיב חצי גבור שנונים עם גחלי רתמים וק"ל". בניגוד לחרב הדורשת מגע ישיר בין הפוגע לנפגע הרי שבירי חיצים אין צורך במגע ישיר והחץ עלול לפגוע גם מרחוק. לשון הרע היא מבחינת "חצי גבור" שהרי אין גבול להתפשטותה בשיחה בין אדם לאדם ("חברך חברא אית ליה, וחברא דחברך חברא אית ליה").

גחלי רתמים נבחרו כעונש על לשון הרע הנובעת מהעיסוק בשיחה בטלה. גחלי רתמים מבטאים בצורה הטובה ביותר את הנזק הקיים בלשון הרע וגם את העונש עליה כ"מידה כנגד מידה". התכונה המאפיינת את גחלי הרתמים היא הבעירה הממושכת שלהם כפי שאנו מוצאים במקורות רבים (ראה במאמר על הרותם). הנזק של לשון הרע ארוך ונמשך הרבה מעבר לרגע אמירתה כבעירת גחלי רתמים וכך גם עונשה.

העונש על לשון הרע הוא בהאכלת גחלים דווקא, ולא באש בוערת, וגם בכך קיימת "מידה כנגד מידה" בין החטא ועונשו. לשון הרע ונזקה מתבטאים בדברים שאינם גלויים לעין. לשון הרע מתפשטת כחץ אך באופן נסתר, מתחת לפני השטח, בשיחה מפה לאוזן מבלי שהאדם ידע על כך. הנפגע יחוש בתוצאות בגלל שינוי יחס חבריו אליו מבלי שיבין ממה הדבר נובע. גם גחלים לוחשות בהסתר מבלי שהשלהבת גלוייה לעין אך אין בכך למנוע את כוחן ההרסני.
 

    
תמונה 1. רותם  המדבר – פריחה בבקע ים המלח   תמונה 2. רותם המדבר – פריחה. בשלב לאחר נשירת העלים

 



א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.


 



כתב: ד"ר משה רענן    © כל הזכויות שמורות

הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר