סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מותר לטוס מעל מקום המקדש?

הרב דב קדרון

בבא מציעא נג ע"ב
 

בגמרא נאמר שלאחר שנפלו חומות ירושלים כבר לא ניתן לאכול בה מעשר שני, כי הקדושה מתבטלת בנפול החומות. מכאן מקשה הראב"ד על הרמב"ם (בית הבחירה ו,טו) שמחלק בין קדושת ארץ ישראל לקדושת ירושלים והמקדש, וסובר שגם לפי הדעה שקדושת ארץ ישראל לא קדשה לעתיד לבוא, המקדש וירושלים נשארים בקדושתם לעד. מהגמרא מוכח שאין הדבר כך, ולכן סבור הראב"ד שאדם טמא שנכנס כיום למקום המקדש לא חייב כרת. אכן, מפרשי הרמב"ם מצאו מקורות לדבריו בסוגיות אחרות, וכמותו סוברים רוב הפוסקים.

בספר מלכי בקודש (ח"א עמוד מג), הביא את הסיפור על השר הצדיק רב פעלים ר' משה מונטיפיורי ז"ל, שכאשר בא לארץ ישראל יחד עם רבו ד"ר לוי ז"ל, בשנת התרכ"ז, נכנסו למקום המקדש, וכשנודע הדבר ברבים, ואז היה בירושלים ר' יוסף משה מליסא (בנו של הגאון מליסא בעל חוות דעת ודה"ח) לקח שופר ותקע בחוצות ירושלים ונידה את השר, ובהיות השר ירא ה' מאד, פנה יחד עם רבו אל רבני ירושלים, ויתנצלו כי עשו זאת בתום לבב על פי התר הראב"ד ז"ל, ורבני ירושלים פייסו אותם, כי חרמו של ר' יוסף משה הוא כחרמו של י"ם (ר"ת יוסף משה), כי איננו אחראי על מעשיו, ואל יחושו לנדויו.

אולם להלכה, כאמור, רוב הראשונים סבורים כרמב"ם, ועל פי זה פסק הגר"ע יוסף זצ"ל (בג' בסיון שנת תשכ"ז, שו"ת יביע אומר חלק ה - יורה דעה סימן כו) שמכיוון שאסור להיכנס בזמן הזה למקום המקדש, בגלל היותנו טמאי מתים, אסור גם לטוס ולרחף במטוס או במסוק (הליקופטר) באוויר שמעל מקום המקדש, מפני שהקדושה חלה גם על אויר העזרה עד לרקיע.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר