סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב נוחם בלס, מכון הירושלמי

בבא-מציעא נט ע"ב

 


בתלמוד הבבלי (ב"מ נט ב) בסוף הסיפור שר' אליעזר וחכמים מתווכחים לגבי תנורו של עכנאי האם טהור או טמא?:

"עמד רבי יהושע על רגליו ואמר: לא בשמים היא. - מאי לא בשמים היא? - אמר רבי ירמיה: שכבר נתנה תורה מהר סיני, אין אנו משגיחין בבת קול, שכבר כתבת בהר סיני בתורה אחרי רבים להטת. - אשכחיה רבי נתן לאליהו, אמר ליה: מאי עביד קודשא בריך הוא בההיא שעתא? - אמר ליה: קא חייך ואמר נצחוני בני, נצחוני בני".

בפשטות דברי התלמוד הבבלי ר' יהושע הוא זה שמחדש שהולכים אחרי הרוב.

התלמוד ירושלמי (מועד קטן ג א) חולק:

"ולית ר' אליעזר ידע שאחרי רבים להטות? לא הקפיד אלא על ידי ששרפו טהרותיו בפניו".

לפי התלמוד הירושלמי גם ר' אליעזר יודע את הדבר הפשוט שההלכה כרבים. אלא שברגע ששרפו את מה שחושב לטהור מול עיניו לא יכול היה לעבור על כך בשתיקה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר