סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ביטול קניית מכונית

הרב דב קדרון

בבא מציעא נ ע"א
 

אדם שקנה חפץ והתברר לו שיש בו מום, או שהמוכר רימה אותו ודרש מחיר מופרז – יכול לדרוש לבטל את המקח במשך זמן מסוים, עד כדי שיראה לתגר או לקרובו, ולאחר שעבר הזמן הזה שוב אינו יכול לבטל את העסקה. אולם אם המום התגלה על ידי הקונה רק לאחר שעבר זמן רב – יכול הוא לבטל את העסקה גם אז, בתנאי שלא המשיך להשתמש בחפץ אחרי שהתגלה לו המום, כפי שפוסק הרמב"ם (מכירה טו, ג):

וכן המוכר לחבירו קרקע או עבד או בהמה או שאר מטלטלין ונמצא במקח מום שלא ידע בו הלוקח, מחזירו אפילו לאחר כמה שנים שזה מקח טעות הוא, והוא שלא ישתמש במקח אחר שידע במום, אבל אם נשתמש בו אחר שראה המום הרי זה מחל ואינו יכול להחזיר.

על פי זה פסק בית הדין (ירושלים דיני ממונות ובירורי יהדות ה עמוד קכט) לגבי תובע שקנה מכונית משומשת מנתבעת לפי מחיר המחירון, ואחרי שהשתמש בה כמה חדשים החליט למוכרה לאחר. הקונה החדש בקש לבדוק אותה במכון לבדיקה, ואז התברר שיש בה פגמים כתוצאה מתאונה, ועפ"י הערכת שמאי ערכה פחות ממחיר המחירון בכמה אלפי ש"ח. התובע טען שהוא לא מסר את המכונית לבדיקה, מפני שסמך על דברי המוכרת שהמכונית במצב טוב, "בובה" כלשונה. הם הסתמכו על הספר דברי מלכיאל (ח"א סי' פו אות ו) הקובע שאם אמר המוכר בפירוש שאין בו מום, בטל המקח גם אם התגלה לאחר זמן רב, כיוון שהקונה סמך על המוכר שהגיד לו שאין בו מום, ולכן לא גילה אותו, כי חשב שבוודאי לא ישקר המוכר בזמן שיודע שאם יימצא המום יבטל המקח.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר