סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה המטרה של מצוות תוכחה?

הרב דב קדרון

בבא מציעא לא ע"א
 

מצוות תוכחה שנאמרה בתורה (ויקרא יט, יז): "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ", כוללת חיוב להוכיח אפילו מאה פעמים, עד שיחזור בו החוטא מחטאו, כמו שפוסק הרמב"ם (בהלכות דעות ו, ז):

הרואה חבירו שחטא או שהלך בדרך לא טובה מצוה להחזירו למוטב ולהודיעו שהוא חוטא על עצמו במעשיו הרעים שנאמר הוכח תוכיח את עמיתך... אם קיבל ממנו מוטב ואם לאו יוכיחנו פעם שניה ושלישית, וכן תמיד חייב אדם להוכיחו עד שיכהו החוטא ויאמר לו איני שומע.

הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל ביאר שיש שני גדרים במצות תוכחה - א) מחאה - שהמוכיח מוחה על עצם מעשיו הרעים של החוטא, ב) תוכחה ומוסר כדי להחזיר את החוטא למוטב.

אילו היה חיוב להוכיח רק פעם אחת אז היה ברור שגדר המצווה היא חלות מחאה בלבד. אולם מהחיוב להוכיח אפילו עד מאה פעמים מוכח שגדר החיוב הוא שחייב להוכיחו כדי להחזיר את החוטא למוטב.

על פי זה הוא מעלה ספק לגבי מוכיח שיודע שלא יקבל החוטא את דברי התוכחה, האם חייב להוכיחו לפחות פעם אחת, מדין מחאה, או לא.

בעניין זה הוא מביא שני מקורות סותרים, ונשאר בספק. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר