סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סודה של גאולה ברחמים / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

בבא מציעא מא ע"א


וכי עודן עליה מאי הוי? הא לא משכה! - ואמר רב שמואל בר רב יצחק אמר רב: שהכישה במקל ורצתה לפניו.

הצרות תוכפות ומתרבות, והגאולה לא מגיעה. השאלה הגדולה שכל יהודי עם לב בשר שואל את עצמו במצבים אלו היא: מה אני יכול לעשות כדי שהגאולה תבוא אלינו בחסד וברחמים, מבלי להמשיך לעבור את מנת הסבל והייסורים שעברנו עד כה?

תשובה לשאלה רוויית רגש זו, עונה רבי שלמה מרדומסק (תפארת שלמה, ויחי ד"ה "האספו"), על בסיס הרעיון המופיע בסוגייתנו לפיו ניתן לקנות בהמה בקניין משיכה גם על ידי כך "שהכישה במקל ורצתה לפניו".

שכן, כל הרעיון של הגאולה העתידה הוא, שאז יתקיים הנאמר בשיר השירים (א, ד) "משכני אחריך נרוצה", היינו שהקב"ה יקנה אותנו אליו בקניין משיכה, וממילא לא יהיה לנו אז שום דבר אחר מלבדו, או כפי שמגדיר זאת הנביא ישעיהו בבואו לתאר את הגאולה העתידה (יא, ט) "ומלאה הארץ דעה את ה'".

אלא שהדרך למקום זה עוברת בגלות, והקב"ה עושה פעולות שונות כדי לגרום לנו להגיע למצב שבו נהיה קנויים לו בקניין משיכה.

אחת הדרכים לבצע את הקניין הזה היא: "קורא לה והיא באה" (קידושין כב, ב). זאת אומרת שכאשר הקב"ה שולח אלינו מסרים ואנחנו קשובים לשמוע את מה שהוא מנסה לומר, ומגיעים אליו מעצמנו, או אז מתבצע קניין המשיכה, ואין צורך בשום דבר אחר, משום שהגאולה באה ברחמים.

אולם, במידה וקניין משיכה מסוג זה איננו עוזר, הרי שהקב"ה צריך להשתמש בקניין משיכה מסוג אחר, כפי שמופיע בסוגייתנו, והקניין הזה הוא: "מכישה במקל ורצתה לפניו". היינו, להביא על האדם או על האומה "מקלות", בדמותן של צרות, מתוך תקווה שזה יגרום ל"משכני אחריך" שיביא גם ל"נרוצה".

אלא, שאדם, שלא כמו בהמה, ניחן בשכל שמסוגל להבין את ההשלכות מפעולותיו. לכן אם רצוננו בגאולה ברחמים, הבה נקשיב לקריאה האלוקית, ונאמר לו בפה מלא "הננו שלך", וממילא לא יהיה צורך בשום דבר אחר, ונזכה לגאולה בחסד וברחמים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר