סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

על מה אומרים: "במהרה בימינו"?

הרב דב קדרון

בבא מציעא כח ע"ב
 

בברייתא המובאת בגמרא מתואר איך היו מכריזים על אבדה בזמן שבית המקדש היה קיים, ולאחר מכן נאמר: "משחרב בית המקדש, שיבנה במהרה בימנו, התקינו וכו'", וכן בעוד מקומות בדברי חז"ל כאשר נזכר בית המקדש, מוסיפים "שיבנה במהרה בימינו".

בעל ספר עלי תמר (מסכת מעשר שני פרק ה הלכה ב) כותב שבניגוד לבניין בית המקדש, שציפו לו שיהיה במהרה, את מלכות בית דוד וביאת המשיח ראו כחזון לאורך ימים, כמו שאמרו בירושלמי (קידושין פ"ד ריש ה"א): "כאדם שאומר לחברו עד שיחיו המתים עד שיבא בן דוד". ובמקום אחר (תענית פ"ד ה"ה): "אמר רבי יוחנן בן תורתא לרבי עקיבא: עקיבא יעלו עשבים על לחייך ועדיין בן דוד לא בא". כמו כן בכמה מקומות בתלמוד הבבלי נזכר המושג "הלכתא למשיחא", בקשר להלכה שלא שייכת בזמן הזה, ופירש רש"י (סנהדרין נ"א): "הלכה זו כשיבאו ימות המשיח איצטריך לן וכו'". רצונו לומר: עוד חזון למועד, זה ייקח עוד זמן. ואכן בירושלמי (מעשר שני פ"ה ה"ב) נאמר: "זאת אומרת שבית המקדש עתיד להבנות קודם למלכות בית דוד".

אולם יש להעיר על דבריו מלשונו של רש"י בפירושו למסכת זבחים (דף מה עמוד א): "הלכתא למשיחא - הרי קבע לנו הלכה הצריכה לנו לימות המשיח כשיבנה בית המקדש, ועכשיו לא הוצרכנו לה". במילים אלו רש"י מקשר בין ביאת המשיח לבניין בית המקדש, ומשמע שכשם שמצפים לבניין בית המקדש כך יש לצפות לביאת המשיח במהרה בימינו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר