מחלוקת מביאה לחלוקה
הרב דב קדרון
בבא מציעא ז ע"ב
רש"י מצטט בפירושו את ר' יצחק ב"ר מנחם שמסביר שהמילה "מחלוקת" הנזכרת בגמרא היא מלשון "חלוקה".
תוספות (חגיגה ו, ב ד"ה שאין להן) כותבים שכך גם יש לפרש את לשון התלמוד הירושלמי במסכת פאה (פ"א ה"א), השואל מדוע לא נזכרה תרומה במשנה שכותרתה: "אלו דברים שאין להם שיעור", ועונה על כך רבי אלעזר: "מפני המחלוקת". ומסבירים תוספות שכוונתו לחלוקה, שכן בהפרשת תרומה יש חלוקה לשלוש דרגות: עין יפה, עין רעה ועין בינונית.
על עניין זה כותב בעל ספר עלי תמר (פאה א, א):
ומכאן שיתבונן האדם עד כמה ראוי לברוח מן המחלוקת כמו שהאדם בורח מן האש, שכן המלה "מחלוקת" יש לה שתי הוראות: א. "מחלוקת" ב. "חלוקה", לומר לך שסופה של מחלוקת להביא לידי חלוקה ותתפרד החבילה.