"הממני יפלא כל דבר"?
הרב דב קדרון
בבא קמא קד ע"ב
מי ששולח שליח ונותן לו הרשאה להוציא כסף מאדם אחר, מקנה למורשה את הכסף אגב קרקע (חו"מ קכב,א). תוספות (ד"ה אגב) דנים בשאלה איך יכול לעשות זאת אדם שאין בבעלותו קרקע.
יש ראשונים שכתבו שלכל יהודי יש לפחות ארבע אמות בארץ ישראל, ומכיוון שההלכה היא שקרקע אינה נגזלת, אפילו אם החזיקו בה נכרים, נמצא שלכל יהודי יש קרקע כל שהיא בארץ (מובא בתוספות רי"ד בבא בתרא מד, ב, בכל בו (סימן קכ"ח), מובא בספר נחלת שבעה שטרות סימן יב).
יש מהראשונים שלא קיבלו את ההסבר הזה, וגם מהאחרונים יש שהקשו איך אפשר לסמוך על דבר שאין אפשרות מעשית להוציאו בבית דין, ואיך אפשר לומר על כל יהודי שיש בבעלותו קרקע, אם מדובר בבעלות תיאורטית ולא מעשית.
החתם סופר (תורת משה פרשת בהר) הסביר שמכיוון שהגאולה העתידה יכולה להיות בכל רגע, כמו שכתוב (תהלים צ"ה ז'): "היום אם בקולו תשמעו", זה נחשב דבר מעשי שאפשר להוציאו בדיינים, וכך בדיוק הייתה תשובתו של הקב"ה לירמיהו הנביא שהתפלא על הנבואה שנאמרה לו לאחר חורבן בית ראשון שעוד יקנו בתים בירושלים, והוא לא הבין איך ייתכן הדבר הזה בזמן שהארץ ניתנה בידי הכשדים. על כך אמר לו הקב"ה (ירמיהו לב, כז): "הִנֵּה אֲנִי ה' אֱלֹהֵי כָּל בָּשָׂר הֲמִמֶּנִּי יִפָּלֵא כָּל דָּבָר".