סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איזה ילד מצטרף לזימון?

הרב דב קדרון

בבא קמא פג ע"א

 

על החשיבות של קיומו של כל יהודי, ואפילו תינוק בן יומו, נאמר:

דריש ר' דוסתאי דמן בירי: ובנחה יאמר שובה ה' רבבות אלפי ישראל - ללמדך, שאין שכינה שורה על ישראל פחות משני אלפים ושני רבבות. הרי שהיו ישראל שני אלפים ושני רבבות חסר אחת, והיתה אשה מעוברת ביניהם וראויה להשלים, ונבח בה כלב והפילה, נמצא זה גורם לשכינה שתסתלק מישראל.

כלומר: עצם המציאות של 22,000 יהודים במקום אחד גורמת לשכינה לשרות שם, ואפילו אם מדובר על תינוקות.
לעניינים אחרים כבר כאשר עשרה יהודים נמצאים במקום השכינה שורה שם, והסבירו המפרשים שיש דרגות שונות של השראת השכינה. יש דרגה מסוימת של השראת השכינה שמופיעה כאשר יש 10 יהודים, ויש דרגה אחרת שמופיעה כאשר יש 22,000 יהודים, ויש דרגה אחרת כאשר מצויים 600,000 וכו'.

בתוך הדרגה של עשרה יהודים, יש רמות שונות של הופעת השכינה, ואחת מהן היא כאשר מזמנים בשם, ואומרים "נברך אלוקינו שאכלנו משלו". רבי יהושע בן לוי סובר (ברכות מז,ב) שלעניין זה תינוק המוטל בעריסה מצטרף לעוד תשעה, כי עצם מציאותו של התינוק שם גורמת להשראת השכינה בדרגה המספיקה לזימון בשם, אולם להלכה לא נפסק כמותו ונחלקו בזה המחבר והרמ"א (או"ח קצט,י). לדעת המחבר ילד שהגיע לעונת הפעוטות (ונחלקו הפוסקים אם מדובר בגיל 9-10 או אפילו 6) ויודע למי מברכים – מצטרף לזימון, ואילו לדעת הרמ"א רק מי שהגיע לגיל בר מצווה יכול להצטרף לזימון, בשלושה או בעשרה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר