סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ספר תורה שנקנה מכספי הימורים

הרב דב קדרון

בבא קמא סז ע"א

 

תוספות (ד"ה אמר עולא) מאריכים לדון לגבי גנב שהקדיש את הגניבה, והעלו שרק אם הגנב גזל בהמה ונתייאשו הבעלים, ועל ידי ההקדש היא יצאה מרשות הבעלים, יש בזה חסרון של מצוה הבאה בעבירה, אבל אם הבהמה הייתה קנויה לגנב לפני שהקדישה, אין זו מצוה הבאה בעבירה, כי הוא הקדיש את רכושו.

על פי זה כתב בספר חשוקי חמד בקשר למעשה באדם שביקש להכניס ספר תורה לבית הכנסת, אולם התורם היה משחק בהימורים, וגם בהימורים עצמם הוא עשה דברים בלי יושר, וכספו הוא כסף גנוב, והגבאים שאלו אם רשאים לסרב לקבלו, ואם יקבלו את ספר התורה, האם מותר לקרוא בו, ואין בזה משום מצוה הבאה בעבירה?

על פי דברי תוספות הנ"ל הוא פסק שמותר לקרוא בספר תורה כזה, ואין בזה משום מצוה הבאה בעבירה, כי המהמר קנה קלפים בכספים שהבעלים כבר התייאשו מהם, ולאחר הייאוש היה שינוי רשות, ומכיוון שספר התורה נכתב בכספים לאחר ייאוש וגם שינוי רשות אין זו מצווה הבאה בעבירה.

אולם הוא הוסיף שמותר לגבאים לסרב לקבלו מדין מחאה, שמוחים הגבאים בידי המהמר. ואין בזה בושה לספר תורה, כי הכבוד הכי גדול לתורה, הוא לכבד את המצוות הכתובות בה, וכמו שכתב הרמב"ם (פכ"ד מהלכות סנהדרין ה"י) "ואין כבוד התורה אלא לעשות על פי חוקיה ומשפטיה". והתורה ציוותה "הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר