סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איזו אבידה מוחזרת בשבת?

הרב דב קדרון

בבא קמא נז ע"א

 

אמר רבי אלעזר: הכל צריכין דעת בעלים חוץ מהשבת אבידה.

כלומר: שומר שמחזיר חפץ לבעלים, או גנב או גזלן שמחזירים, צריכים להודיע לבעל החפץ על כך, ואם אינם מודיעים הם ממשיכים להיות אחראים על החפץ, אבל משיב אבידה אינו צריך להודיע לבעלים על השבתה, אם החזירה למקומה.

האמרי אמת (דברים פרשת כי תצא שנה לא ידועה) כתב שיש בזה רמז לאבידה שמשה רבינו משיב לעם ישראל כל שבת. הכוונה היא לנאמר במסכת שבת (פח,א) שבשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע, באו ששים ריבוא של מלאכי השרת, ולכל אחד ואחד מישראל קשרו לו שני כתרים, אחד כנגד נעשה ואחד כנגד נשמע. אולם בני ישראל איבדו את הכתרים הללו כאשר חטאו בעגל, וכולם הגיעו למשה רבנו ע"ה.

בכתבי האר"י ז"ל כתוב שבכל שבת משה רבנו מחזיר לעם ישראל את הכתרים הללו, ומוסיף האמרי אמת שזה נעשה ללא ידיעתנו, כי השבת אבידה אינה צריכה דעת בעלים.

לכן, בכל שבת יש לכל יהודי יותר דעת מאשר ביום חול, בין אם הוא מודע לכך ובין אם אינו מודע לכך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר