סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

המשמעות של חסרון אות

הרב דב קדרון

בבא קמא נה ע"א

 

בגמרא נאמר שהרואה את האות ט' בחלום סימן יפה לו, הואיל ופתחה בו התורה במילה "טוב" תחלה, כי מבראשית עד המילה "טוב" אין אות ט'. מכאן לומד בעל בני יששכר (מאמרי חודש אייר מאמר ג - ל"ג בעומר) שאות או מילה שנזכרת בפעם הראשונה בתורה, זהו סימן של דבר כללי לכל הנאמר אחריו. גם לחיסרון של אות בעניינים מסוימים יש משמעות, כגון מה שכותב רבינו בחיי (בראשית מט, יב) לגבי ברכת יעקב ליהודה:

ואם תסתכל בפרשה זו בברכת יהודה תמצא שם כל אותיות התורה רשומות חוץ מאות זי"ן, והטעם לפי שמלכות ישראל הבא מיהודה אין עיקר נצחונן בכלי זיין כשאר האומות... רק לפי הזכות והעונש בכח העליון יתברך.

בעל הטורים (דברים כו, ו) מסביר שבכל פרשת ביכורים לא נמצאת האות ס, וזהו רמז לכך ששיעור הביכורים הוא אחד משישים.

בבאר היטב (אורח חיים סימן קפה ס"ק א) כותב:

למה אין ף בברכת המזון לפי שכל מי שבירך ברכת המזון בכוונה אין שולט בו לא אף ולא קצף וכו' ומזונותיו מצוין לו בריוח ובכבוד כל ימיו.

במאמר שהתפרסם בקובץ מבקשי תורה (לח, תשס"ד, לה - לט; מט) מביא המחבר עוד הסברים מדוע לא נמצאת האות פ בברכה הראשונה של שמונה עשרה, מדוע לא נמצאת האות ז בברכה השנייה של שמונה עשרה, מדוע לא נמצאת האות ף בכל תפילת שמונה עשרה, מדוע לא נמצאת האות ג במזמור לדוד ה' אורי וישעי, ועוד.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר