סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוד דרכי ההשגחה / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

בבא קמא עט ע"ב


ואלא גזלן היכי דמי? אמר ר' אבהו: כגון בניהו בן יהוידע, שנאמר: ויגזל את החנית מיד המצרי ויהרגהו בחניתו.

"לו רק הקב"ה היה רוצה, הכל היה מסתדר". לא מעט פעמים שומעים משפטים בסגנון כזה, שאחריו מגיעה התמיהה: אם כך, מדוע באמת הקב"ה לא מסדר את הדברים, והרי הוא כל יכול!?

תשובה נפלאה, שיש בה גם הצצה לדרכי ההשגחה האלקית המופלאה של הקב"ה כלפינו, מעניק רבי יהודה לייב מזאקליקוב (לקוטי מהרי"ל, שמות ד"ה "עוד יש"), על בסיס המסקנה היוצאת מתוך דברי רבי אבהו.

שהרי, אם מבקשים ללמוד מהו גזל מגזילת החנית מיד המצרי, הנכרי, עולה ממילא שגזל הנכרי הוא גזל לכל דבר על פי דין תורה, ומסקנה זו אכן תעוגן יותר מאוחר בפסק הלכה (בדף קיג).

על בסיס זה, מסביר רבי יהודה לייב, ניתן להבין מדוע סובב הקב"ה את הדברים בצורה כזו שבני ישראל יצאו ממצרים בערמה, ונתנו לפרעה להבין כאילו הם הולכים לשלשה ימים בלבד, כך שזה יהיה בהסכמתו של פרעה.

משום שבמקום זה התנגשו שני ערכים שסתרו אחד את השני: מחד, ההבטחה האלוקית לאברהם, בברית בין הבתרים, שאחרי הגלות יצאו בני ישראל ממצרים "ברכוש גדול" (בראשית טו, יד), אבל מאידך העובדה שגזל נכרי אסור, וממילא הם לא יכולים לצאת ממצרים עם רכוש שאינו שלהם כדין, משום שזה סותר את הרצון האלוקי.

לכן, סובב הקב"ה את הדברים כך שהרכוש שיגיע לידיהם של בני ישראל יגיע אליהם כדין, ובהסכמת המצרים, ואף בצורה כזו שהם יתנו להם את הרכוש ברצונם, ולצורך כך היה צריך להוציא את בני ישראל בערמה ובצורה שבה יחשבו פרעה ואנשי מצרים כי בני ישראל יחזרו בתום שלשת ימי המסע.

דברים אלו בכוחם ללמדנו, שאמנם הקב"ה כל יכול, אולם הנהגתו, כפי שהוא מטמיע אותה בתוך גבולות העולם, מסודרת להפליא, וכשיש לנו קושיות על הנהגתו, עלינו להפנות את החיצים פנימה אל עצמנו, ואז לגלות את הסדר המופתי של סוד דרכי ההשגחה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר