סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ממה פחד יעקב יותר?

הרב דב קדרון

בבא קמא כג ע"א

 

תוספות (ד"ה ולחייב) מוכיחים מהגמרא שאדם צריך להיזהר שלא להזיק לאחרים יותר מאשר שלא יינזק על ידי אחרים.

כאשר יעקב אבינו פחד לקראת המפגש שלו עם עשו נאמר (בראשית לב, ח): "וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ", ולשון "ויירא יעקב מאד" משמעותה פחד גדול יותר מאשר "ויצר", ועל כך אמרו רבותינו במדרש (ב"ר פרשה עו סימן ב):

אמר ר' יהודה בר' עילאי לא היא יראה לא היא צרה, אלא ויירא שלא יהרוג ויצר לו שלא יהרג.

דברים אלו מתאימים לדברי תוספות, שיותר יש לפחד מגרימת נזק לאחרים מאשר לעצמו.

אולם רש"י (וכן בגרסת כת"י של המדרש) כותב להיפך:

ויירא שמא יהרג, ויצר לו אם יהרוג הוא את אחרים.

מדוע יעקב פחד שמא הוא ייהרג יותר מאשר שמא יהרוג?

הגראי"ל שטיינמן זצ"ל (אילת השחר בראשית לב, ח) הסביר שזה משום שהיו יותר סיכויים שייהרג ממה שיהרוג, ועוד שאם ייהרג לא יהיה עם ישראל, לכן במקרה הזה הנזק של הריגתו גדול הרבה יותר, ועוד, גם אילו יעקב היה הורג הוא לא היה הורג במזיד, לכן במקרה שלו החשש הגדול יותר היה שמא ייהרג.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר