סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

תיקון שני סוגי יצר הרע

הרב דב קדרון

בבא קמא יז ע"א

 

על הפסוק (ישעיהו לב, כ): "אַשְׁרֵיכֶם זֹרְעֵי עַל כָּל מָיִם מְשַׁלְּחֵי רֶגֶל הַשּׁוֹר וְהַחֲמוֹר" אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: "כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים - זוכה לנחלת שני שבטים", כי "זורעי" רומז לגמילות חסדים, ו"מים" הוא רמז לתורה, ו"השור" הוא רמז לשבט יוסף ו"החמור" הוא רמז לשבט יששכר.

ר' צדוק הכהן מלובלין (פרי צדיק בראשית פרשת וישלח) מסביר שבמאמר זה רמוזות התרופות לשני סוגים של מידות רעות.
על יוסף אמרו חז"ל שהוא שטנו של עשו, התכונות הבולטות של עשו הן הקנאה והכעס שבזכות קדושתו של יוסף לא יהיה להן שריד לעתיד לבוא, כי על יוסף נאמר: "בהם עמים ינגח" והוא ילחם בקליפת הכעס וקנאה ויבטלה, וזאת בזכות לימוד התורה. לכן כל העוסק בתורה זוכה לנחלתו של יוסף, לביטול הקנאה והכעס.

קדושתו של יששכר היא בעלת אופי שונה. הוא נלחם כנגד התאווה, אך לא כדי לבטל אותה לגמרי, אלא מכניס אותה לצד הקדושה, ומשתמש בה להתאוות למטרות רוחניות.

על ידי עיסוק בגמילות חסדים ניתן לזכות לקדושתו של יששכר, שהופך את התאווה הגשמית לתאווה לרוחניות. כל העוסק בשני העניינים, תורה וגמילות חסדים, זוכה לנחלת שני השבטים הללו, דהיינו ביטול הכעס והקנאה, והעלאת התאווה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר