סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

בורג שגרם לפנצ'ר ברכב

הרב דב קדרון

בבא קמא ה ע"ב

 

לדעת חכמים שהלכה כמותם, מי שחפר בור ונפלו לשם כלים – פטור מלשלם על הנזק שנגרם להם. כולם מסכימים שבעל הבור פטור מלשלם אם אדם נפל לבור ומת.

כיוון שבעל הבור פטור מלשלם על נזק שנגרם לכלי, אמר הגראי"ל שטיינמן זצ"ל (אילת השחר שמות כא, לג) שמי שמניח זכוכית או מסמר ברחוב, שדינם כבור ברשות הרבים, ועל ידי זה נגרם נזק למכונית, לכאורה פטור, כי אין חיוב לשלם עבור נזק לכלים שנגרם מבור, והמכונית היא כלי.

אכן נראה שעניין זה תלוי במחלוקת המפרשים, שכן הט"ז (דברי דוד שמות כא, לג) כותב שהפטור על הנזק שנגרם לכלים שנמצאים ביחד עם אדם נלמד מקל וחומר, שכיוון שעל האדם עצמו הנופל שם פטור היאך יתחייב על כלים שעמו.

והנה נחלקו הרא"ם והט"ז (שם) מהי סיבת הפטור על האדם עצמו שנפל לבור. לדעת הרא"ם זוהי גזרת הכתוב ללא טעם, ולשיטתו אכן נראה שהפטור תקף גם עבור הנזק לכלי שהיה עם האדם, ובכלל זה מכונית שנהג האדם.

אולם לדעת הט"ז הפטור על נזק שנגרם לאדם הוא מצד הסברה, שאדם יכול להיזהר ולשים לב, ואם לא נזהר ונפל לבור זוהי אשמתו, ובעל הבור פטור. לפי זה כאשר הבור הוא בורג קטן כל כך שמונח על הכביש, שלא ניתן לראותו מתוך הרכב, על סוג נזק כזה חייב בעל הבור לשלם, כי לא ניתן לצפות מהנהג להבחין בדבר שלא ניתן לראותו. 

תגובות

  1. כג חשון תשפ"ד 10:44 במה זה שונה | עלי

    מהנותן בכוונה מכשול לפני עור שברור שחייב לשלם את הנזק הרי לא סתם הזהירה התורה 'ולפני עור לא תתן מכשול', אלא שאם יתן מכשול יצטרך ודאי לשלם מה שהזיקו שאין לך רשע גדול מזה שרוצה להזיק לאדם שאינו יכול אפילו להימנע מההיזק, וכך גם המשאיר זכוכית קטנה חדה בכביש שקשה לראותה ומזיקה מאד וכדו'. וכל אדם הוא כעוור לפני זכוכית חדה קטנה שאינו יכול לראותה ולהימנע מלנסוע או לדרוך עליה וזה המזיק הוא מזיק הרבים וחייב מאד.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר