סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לבהמה יש יצר הרע?

הרב דב קדרון

בבא קמא ד בע"א

 

אחד ההבדלים העקרוניים בין נזק של קרן לנזק של שן הוא שבקרן כוונת הבהמה היא להזיק, ואילו בשן כוונת הבהמה היא להנאת עצמה.

תוספות (לעיל ג,ב ד"ה לא ראי) כותבים שבנזק של קרן יצרה של הבהמה תוקפה ולכן קשה יותר לבעלים לשמור עליה ולמנוע את הנזק.

בעל ספר ברית שלום (פרשת בראשית) כותב שאין זה מוסכם על כל הדעות שאכן בהמה נתונה לשליטת היצר הרע, אלא יש בעניין זה מחלוקת.

במסכת ברכות (סא, א) ובמסכת עירובין (יח, א) דרש רב נחמן בר חסדא מאי דכתיב וייצר בשני יודי"ן, שני יצרים יש בו באדם יצר טוב ויצר הרע, ואילו רב נחמן בר יצחק חולק עליו ומקשה: אלא מעתה גבי בהמה דלא כתיב בה וייצר, הכי נמי דלא שליט בה יצר הרע, הא קא חזינן דמזקה בעטה ובטשה וכו'.

כלומר: הסוגיה במסכת בבא קמא הסוברת שבהמות נתונות לשליטת היצר הרע סוברת כדעתו של רב נחמן בר יצחק, אבל רב נחמן בר חסדא חולק על כך וסבור שרק באדם יש שני יצרים, יצר טוב ויצר רע, ולכן רק בבריאתו של האדם נכתב וייצר בשני יודי"ן, אבל לבהמה אין יצר הרע, אלא היא פועלת על פי טבעה. לדעתו נזק שנגרם על ידי קרן אינו נעשה בכוונה מצד הבהמה להזיק, אלא זוהי דרכה של הבהמה, שמתנהגת בצורה כזו שנראה שרוצה להזיק, אך לא בגלל השפעה של יצר הרע.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר