הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי
הרב נוחם בלס, מכון הירושלמי
בבא קמא ד ע"ב
בתלמוד בבלי (בבא קמא ד, ב) נאמר:
"תני רב אושעיא, שלשה עשר אבות נזיקין: שומר חנם, והשואל, נושא שכר, והשוכר, נזק, צער, וריפוי, שבת, ובושת, וארבעה דמתני' הא תליסר. ותנא דידן מ"ט לא תני הני?".
כלומר התלמוד הבבלי שואל מדוע התנא של משנתינו סובר שיש רק ארבעה אבות נזיקין ולא 13 אבות?
לעומת זאת בירושלמי ( ב"ק א, א) נאמר:
"אנן תנינן ארבעה אבות נזיקין. ותני ר' חייא י"ג...?"
אם נעיין נשים לב שבירושלמי הלשון אנחנו שנינו במשנה.
כלומר אנחנו שותפים ללימוד, אנחנו לא שותפים חיצונים ששואלים..
(שמעתי מהרב יהושע וייצמן)