סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"רבי שמעון אומר כל שהוא למכות ולא אמרו כזית אלא לקרבן"
אם גם באכילת מצוה סבור כן


ב"שאגת אריה" חקר אם לרבי שמעון שאף על אכילת כל שהוא איסור יש חיוב מלקות, אם באכילת מצוה מחשיב גם כן כל שהוא כאכילה. או שמא בזה מודה לחכמים שצריך דווקא כזית. והוא מסיק כי לגבי אכילת מצוה אף רבי שמעון יסבור כי צריך לאכול דווקא כזית.

וכתב כ"ק מרן אדמו"ר מערלוי שליט"א (קובץ "מוריה" אלול תש"ס) להעיר על ספק זה, שהנה לעיל (כא, ב) הסתפקו בגמרא אם רבי עקיבא בכל התורה כולה סבור כרבי שמעון. ופירש שם רש"י, "בכל התורה – בכל שאר איסורין נמי כרבי שמעון סבירה ליה", והנה יש להבין מפני מה הדגיש רש"י בכל שאר איסורין ולא היה ניחא לו בלשון הגמרא 'בכל התורה כולה'. ואולי יש לומר, כי רש"י סבור שבאכילת מצוה גם רבי שמעון מודה שצריך כזית ולכן כתב בכל שאר איסורין למעט אכילת מצוה. (וראה שם במה הרחיב בעניין זה).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר