סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע דווקא מלכי בית דוד?

הרב דב קדרון

קדושין עח ע"ב

 

אסור לאף אחד לשבת בשטח של העזרה של בית המקדש, או של המשכן, "אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד". בטעם האיסור כותב רש"י (סוטה מ,ב ד"ה אין) שאין כבוד שמים בישיבה בעזרה, ואפילו מלאכי השרת אין להם שם ישיבה.

רבותינו האחרונים חולקים מהו מקור האיסור. בגמרא כאן נאמר שעוד בזמנו של שמואל הרמתי נהג האיסור הזה, ועל פי זה המשנה למלך (הלכות בית הבחירה פרק ז הלכה ו) נוטה לומר שזהו איסור מן התורה, כי אילו היה זה איסור שמקורו בגזירת חכמים מניין לגמרא שמזמן שמואל נאסר דבר זה, שמא אסרו זאת בדורות מאוחרים יותר.

לעומת זאת בעל ערוך השולחן העתיד (הלכות בית המקדש סימן יד סעיף יד) כותב שאין זה איסור תורה ממש, כי אילו היה אסור מן התורה איך הותר למלכי בית דוד. לדעתו זה איסור קדום מקובל מפי משה רבינו, כי מלבד שכבוד המקדש דורש כן יש עוד טעם בכך, כדי להודיע לכהנים מזרע אהרן שאע"פ שנכתרו בכתר כהונה ולמרות שהכהן הגדול הוא ראש לכל ישראל אין לו כתר מלכות, והרי ראינו שמזרע החשמונאים כאשר שמשו בכהונה גדולה חתרו אחר כתר מלכות והחזיקו במלוכה רבות בשנים, והם היו סיבה למלכות הורדוס ולחורבן בהמ"ק, על כן כדי לידע שכתר מלכות שייך לבית דוד מזרע יהודה, הרשה הקדוש ברוך הוא שמלך מזרעו יהא מותר לו לשבת בבית המקדש למען יראו כל ישראל שהמלוכה היא לבית דוד.

תגובות

  1. טו חשון תשפ"ד 09:45 ראה תוספות סוטה מ,ב ד"ה והאמר | עלי

    שיישב עצמו בתפלה, ועמידה מן הצד...

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר