סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהי הגדרת פסול החללות?

הרב דב קדרון

קדושין עז ע"א

 

חלל הוא מי שנולד מאיסורי כהונה, כגון מכהן וגרושה, או כהן גדול ואלמנה.

רש"ר הירש זצ"ל (ויקרא כא, טו) מסביר שפסול החללות עובר רק דרך הזכרים ולא דרך הנקבות, כי מהותו היא אבדן הכהונה מחמת עבירה על איסורי הכהונה, ומכאן, שאין דין חלל יכול לחול, אלא אם כן היה האדם ראוי לכהונה, וכהונתו אבדה לו רק מחמת אותה עבירה; אולם אם לא היה ראוי לכהונה כל עיקר - בלא קשר לאותה עבירה - אין דין חלל יכול לחול.

רק בן זכר מוריש את כהונתו לצאצאיו; משום כך אזהרת "לא יחלל", שהאב זלזל בה, פוגעת בבניו ובצאצאי בניו - עד סוף כל הדורות, אבל לא בצאצאי בנותיו. דין חלל כדין כהונה: הוא עובר רק אל הצאצאים של בן אחר בן, אך אין הוא עובר אל צאצאי הבנות.

אולם מי שנפגע ומאבד את זכויותיו כתוצאה מהעבירה על איסורי כהונה הם לא רק הבנים, שהרי אשתו וצאצאיו של כהן נוטלים חלק בכהונתו. אשתו ובנותיו - כל עוד הן כלולות בביתו - אוכלות בתרומה ובחזה ושוק; בניו ובני בניו עד סוף כל הדורות הם כהנים. לכן בנות של חלל גם הן חללות ומפסידות את מעמדן כבת כהן. אולם מאידך אם בת כהן או אלמנת כהן נישאות לישראל, אין הכהונה עוברת אל הצאצאים - אפילו אם הנישואין הם כדין. משום כך גם אם חללה או בת חלל נישאות לישראל, אין אופי החלל עובר אל הצאצאים. לפיכך אמרו: "בני ישראל מקוה טהרה לחללות", אך אין בנות ישראל מקוה טהרה לחללים. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר