סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מותר למנות גר כראש ישיבה?

הרב דב קדרון

קדושין עו ע"ב

 

מהפסוק (דברים יז, טו): "שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ ...מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ" לומדים שלכל תפקיד שיש בו שררה צריך למנות דווקא אדם שנולד יהודי, כלומר מאמא יהודיה, ולא גר, כפי שפוסק הרמב"ם (הלכות מלכים פרק א הלכה ד):

אין מעמידין מלך מקהל גרים אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל, שנאמר לא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא, ולא למלכות בלבד אלא לכל שררות שבישראל, לא שר צבא לא שר חמשים או שר עשרה, אפילו ממונה על אמת המים שמחלק ממנה לשדות, ואין צריך לומר דיין או נשיא שלא יהא אלא מישראל, שנאמר מקרב אחיך תשים עליך מלך כל משימות שאתה משים לא יהו אלא מקרב אחיך.

הגרי"ש אלישיב זצ"ל הסתפק אם מותר למנות גר לראש ישיבה, שכל ענייני הישיבה נחתכים על פיו, כי ייתכן שזה נחשב למינוי שררה על הצבור.

לעומת זאת הגר"מ פיינשטיין זצ"ל כתב (אג"מ יו"ד ח"ד סימן כו) שלמעשה יש לידע, שהמצווה של ואהבתם את הגר (דברים י, יט) מחייבת אותנו לקרבם ולהקל בכל עניינים אלו, ואין להחשיב משרות אלו בתקופתנו כעניין של מעשה שררה, כי עיקר תפקיד של ישיבה הוא ללמד לתלמידים כשהם רוצים. ומה שיש כוח למנהלים והראשי הישיבה על התלמידים לסלקם או שלא לקבל אותם לכתחילה וכדומה, אין זה עניין של שררה, אלא כמילוי תפקיד וכעניין של עסק, וניתן לדמות זאת לשררה של בעל הבית על פועליו, שכמובן מותר גם לגר. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר