סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

יש צורך בדיבור בגירושין?

הרב דב קדרון

גיטין עח ע"א

 

בעל ערוך השולחן (אבן העזר סימן קלו סעיף ז) כותב שיש מחלוקת בין הראשונים בעניין הדיבור שצריך הבעל לומר לאשה כאשר הוא נותן לה גט.

לדעת הרמב"ם לכתחילה צריך שיאמר לה בשעת המסירה בפני עדים: "הא גיטך" או "הרי זה גיטך" וכיוצא בזה, ובדיעבד אם נתן בידה ולא אמר לה כלום ולא דיברו מקודם בעסקי הגט זהו גט פסול, ומתוך הדברים הללו עולה שמן התורה זהו גט כשר, כי מדאורייתא אין צורך לומר כלום בשעת מסירת הגט.

לעומת זאת הטור כתב שאם הבעל לא אמר כלום: "אינו גט", משמע שמדאורייתא אין זה גט, כמו בקידושין, שללא דיבור אינם חלים כלל.

כלומר: הטור משווה גט לקידושין לעניין זה שהדיבור הינו הכרחי כדי שיחולו, ואילו לדעת הרמב"ם יש הבדל ביניהם, שהרי בקידושין צריך את דעתה של האשה, לכן יש צורך בדיבור מצד הבעל, ואילו בגט, מן התורה אין צורך בהסכמתה של האשה, לכן אין הבעל צריך לומר כלום.

הטור עצמו בפירושו לתורה על הפסוק (דברים כד, א): "כִּי מָצָא בָהּ עֶרְוַת דָּבָר וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת", כותב שמסמיכות המילים "דבר וכתב" לומדים "שצריך דיבור עם הכתב", וייתכן שהיה בידו מדרש חז"ל שדרש כך את המילים הללו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר