סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע לא לדחות תשלומים?

הרב דב קדרון

גיטין נא ע"ב

 

רבה מסביר שסתם אדם שחייב כסף, כאשר תובעים ממנו את הכסף רוצה להודות שהוא חייב, אבל בגלל שאין לו כסף זמין לשלם יצרו גורם לו להכחיש, כי הוא רוצה לדחות את התשלום עד שיהיה לו כסף זמין שיוכל לשלם איתו את החוב.

רבנו יצחק עראמה, בעל העקדה (עקידת יצחק ויקרא שער סה, פרשת קדושים) כותב שאדם צריך להפוך את רצונו כך שיתאים לרצון ה', עד שיעשה את הדברים הנרצים למקום באותו חשק שיעשה את הדברים שיתעורר אליהם מרצונו. כמו כן בדברים שאסרה התורה, אשר יתאווה האדם לעשותם, כגון לקיחת הבית או השדה או האשה או הממון בדרכים בלתי ישרים, צריך אדם לבטל את רצונו מפני רצון ה'.

הוא מוסיף להסביר שהתורה עצמה, במצוותיה, מלמדת את האדם איך ליישר את רצונו, ולכן בפרשת קדושים באה קודם מצוות פאה, כי ראוי לאנשי קדש לגמול חסד אל הצריך אותו, ולתת להם מהונו ומיגיעו: לקט שכחה ופאה ופרט הכרם והעוללות לעני ולגר, כי הוא יתעלה רחמיו על כל מעשיו ואתה ראוי להתקדש כמותו. וכאשר יתרגל האדם למצוות האלה, ילמד את עצמו מקל וחומר להרחיק הגנבה, הכחש והשקר ממנו ומממונו, כי אם הוא נותן משלו לאחרים כל שכן שלא יגנוב מיד אחרים, וגם לא יכחש בדבר שבא לידו בהיתר, ולא ידחה תשלום שהוא חייב לשלם. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר