סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

בגט כותבים אברם או אברהם?

הרב דב קדרון

גיטין נ ע"א

 

במסכת גיטין דף נ נמצא באופן בלעדי בכל הש"ס חכם ששמו אברם. למרבה הפלא לא נמצא חוץ ממנו אף תנא או אמורא שנקרא על שם אברהם אבינו.

הדבר הזה מפליא ביותר, שכן אמרו חז"ל במדרש (ב"ר ס"פ לז) לגבי פלג שנקרא כך כי בימיו נפלגה הארץ: ר' יוסי ורשב"ג, רבי יוסי אומר ראשונים שידעו יחוסיהם היו מוציאין שמם לשם המאורע. אבל אנו מוציאין לשם אבותינו. ורשב"ג אומר ראשונים שהיו משמשים ברוח הקודש היו מוציאים שמם לשם המאורע. ועכשיו שאין משמשין ברוח הקודש אנו מוציאין לשם אבותינו.
כלומר שרבי יוסי ורבן שמעון בן גמליאל העידו שבזמן התנאים ניתנו שמות על שם אבותינו, ומדוע לא נמצא בכל הש"ס השם אברהם, וגם כמעט לא נמצאים השמות אהרן, גד, אשר, דוד ושלמה, ועוד שמות תנכיים.

מהר"ץ חיות מציע שאכן היו אנשים שנקראו בשמות אלו, אולם הם לא נזכרו בתלמוד, כי לא הייתה לחז"ל סיבה לספר על אנשי זמנם אשר היה שמם כן.

לגבי השם אברם הוא כותב כי בספר בית שמואל (שמות אנשים אות אל"ף) כתב שבזמנינו כל אברם נקרא על שם אברהם אבינו. ולכן כותבים בגט אברהם, בכתיב מלא בה"א, ובעצם אסור לקרוא לו אברם, כמו שאמרו חז"ל (ברכות יג,א) שמי שקורא לאברהם אברם עובר בעשה. אולם בכל זאת סיים בשם מהרש"ל שאם ידוע שאיש מסוים נקרא אברם ולא אברהם מפני איזו סיבה אזי כותבים גם היום את השם אברם ע"ש. ואולי גם באברם חוזאה זה המופיע פעם אחת בש"ס, הייתה איזו סיבה לקריאת שמו אברם.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר