סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


קונסין אותו עד עשרה בדמיו

גיטין מד ע"א


"אמר רבי יהושע בן לוי: המוכר עבדו לעובד כוכבים - קונסין אותו עד עשרה בדמיו".

לפיכך אמרו במסכת נדרים דף לב ע"א: "מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים? ...רבי יוחנן אמר: שהפריש בני אדם מלהכנס תחת כנפי השכינה, שנאמר: (בראשית יד, כא) תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ וְהָרְכֻשׁ קַח לָךְ".
ופירש המפרש: "ולא היה לו לעשות כן שהיה לו לגיירם". וכן פירש הר"ן: "ואברהם אבינו נתנם לו ואילו עכבן לעצמו היה מכניסן תחת כנפי שכינה".
הַנֶּפֶשׁ – עולה בגימטריה קטנה עשרים ואחת, "קונסין אותו עד עשרה בדמיו" – לפיכך "נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים".

תגובות

  1. י תמוז תשפ"ג 08:48 גיור בכפיה - רצוי ? | עלי

    אמנם גם אגריפס המלך גייר את האדומים בכפיה ( כדי שלא יהוו איום על מדינת יהודה ), אך גם תקלה גדולה הגיעה לישראל מגיור זה, הלא הוא המלך הורדוס שהיה ממצוא אדומי, שהתנהגותו הרצחנית ידועה ('על חרבך תחיה ואת אחיך תעבוד'). והרי ככלל התנגדו חז"ל לגיור בכפיה וגם לא האמינו בשיטה של כפיה דתית, ולכן לא כ"כ ברור מדוע נטענה טענה כזו כלפי אאע"ה.
  2. יא תמוז תשפ"ג 15:19 כל עבד כנעני עשוי להיות "גר בכפיה" | דוד כוכב

    הכל תלוי לאן המהלך מוביל. בזמנם רוב האוכלוסיות היו נתינים, או כאן או שם.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר