סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

כתיבת תארים בכתובה

הרב דב קדרון

גיטין לו ע"א

  

בשולחן ערוך נפסק להלכה שכאשר עד חותם בגט צריך לכתוב את שמו ושם אביו, כגון: יוסף בן יעקב. הרמ"א כותב שאסור לכתוב תארי כבוד, לכן גם אם אביו של העד הוא אדם מכובד "לא יחתום עצמו או אביו בשם רב או חכם, רק פלוני בן פלוני עד".
בספר נחלת שבעה (סימן י"ב סעיף ט"ז) כתוב שיש לדקדק בכתובה בכל דבר שמדקדקים בגט, ולפי זה גם בכתובה אין לכתוב תארי כבוד.

בעל שו"ת משנה הלכות (חלק יד סימן קכח) נשאל על ידי אדם מירושלים שפעם כבדו אותו להיות עד בכתובה, וחתם שמו ושם אביו, אלא שחתם בן מוה"ר וכו', והעיר לו הרב שלא לחתום אך, אלא רק בשם ושם אביו בלי תוארים ואותו אדם, שלא ידע את ההלכה הזו התפלא למה יזלזל לכתוב את שם אביו בלי תואר, והלא חיוב על בנו לכבדו בחייו ובמותו, וכל שכן שלא לכתוב שמו ברבים בלי תואר.

באותה תשובה הוא כותב שגם הוא שמע מהאדמו"ר מקלויזענבורג [זצוקלה"ה] להקפיד גם בכתובה שלא לכתוב תארים, אלא רק יחתום שמעון בן יעקב עד או כיוצא בו, וגם ז"ל או שליט"א לא יכתוב.

עם זאת, בשו"ת דברי יציב (חלק אבן העזר סימן צ) פוסק שאף שלכתחילה נזהרים גם בכתובה בחתימת העדים שלא לכתוב תארים, מכל מקום בדיעבד אם כתבו אין הכתובה נפסלת בכך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר