סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אפשר להפקיר באמצעות שליח?

הרב דב קדרון

גיטין לב ע"א

  

בגמרא מוכח שבעל ששלח גט לאשתו, יכול לשלוח שליח אחר שיאמר לשליח הראשון לבטל את נתינת הגט. מכאן מוכיח רבי עקיבא איגר זצ"ל שיש ביכולתו של אדם למנות שליח שלא יעשה שום מעשה אלא רק יאמר דיבור כל שהוא למישהו. הוא מסביר שיש מחלוקת בגמרא (לקמן סו,א) אם "מילי מימסרן לשליח", כלומר האם ניתן למנות שליח לדיבור בלבד, אבל המחלוקת היא רק לגבי שליח שימסור את הדברים לשליח שני, אבל לכל הדעות יכול אדם למנות שליח ראשון כדי שיאמר משהו.

מכאן הוא מקשה על הר"ן (בתחילת מסכת פסחים) שסבור שביטול חמץ הוא מדין הפקר, וכתב שאין אדם יכול למנות שליח לבטל את חמצו לפני פסח, כשם שאין אדם יכול למנות שליח שיפקיר את נכסיו. ודבריו תמוהים, מדוע אין אפשרות למנות שליח להפקיר, הרי מהגמרא כאן מוכח שניתן למנות שליח לדיבור.

בעניין זה יש מחלוקת הפוסקים, השייכת גם לביעור פירות שביעית, שנעשה על ידי הפקרתם. הגר"מ אליהו זצ"ל (מאמר מרדכי - שביעית פסקי הלכות סימן כא) פסק, על פי דברי הבית יוסף, שאפשר להפקיר פירות שביעית ולבטל חמץ אף על ידי שליח, אולם מדברי הגרי"ש אלישיב זצ"ל נראה שהוא סבור שאין אפשרות להפקיר על ידי שליח, וכבר קדמו הרשב"ץ (מובא בקובץ שיטות קמאי פסחים ו,ב) שכתב שהפקר דינו כנדר (נדרים ז' ע"א), וכשם שהאומר לחבירו קבל נדר זה עליך בשליחותי להיאסר בו, אינו כלום, כך האומר לחבירו הפקר נכסי בשליחותי אין תוקף לדבריו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר