סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

"ויאמרו אליהם רב לכם"

הרב דב קדרון

גיטין לא ע"א

  

מסופר בגמרא שאדם ששמו היה גניבא, היה תלמיד חכם גדול מאוד, אך היה בעל מריבה, לכן כאשר רב הונא ורב חסדא ישבו והוא עבר הם לא קמו מפניו, ומסביר המאירי: "תלמיד חכם, כל שאינו מצויין במדותיו וטכסיסיו אין שאר חכמים חייבים לנהוג בו כבוד של תלמידי חכמים".

רבי אריה ליב צינץ זצ"ל (גרש ירחים לקמן סב,א) מסביר שהקימה בפני תלמיד חכם באה להורות הכנעה, איך שהמכבד את התלמיד חכם מוכנע מפני גדולתו, אולם התלמיד חכם עצמו אין לו להגיס דעתו בכך, כי המגביה עצמו הקדוש ברוך הוא משפילו, ואין ראוי לכבוד, לכן תלמיד חכם שהוא בעל מחלוקת שהוא משורש הגאוה - אין ראוי לכבוד התורה.

על פי זה הוא מסביר את מה שכתוב בפרשת קרח, (במדבר טז, ב - ג) "ויקומו לפני משה כו', ויאמרו אליהם רב לכם, כי כל העדה כולם קדושים כו', ומדוע תתנשאו על קהל ה'", ולשון "רב לכם" לכאורה אינו מיושב כל כך.

על פי ההסבר הנ"ל הוא מבאר, כי נאמר על קרח ועדתו: "ויקומו", כלומר שכיבדו את משה רבנו ע"ה בקימה בפני החכם, ויאמרו אליהם רב לכם הכבוד הלזה שאנו קמים מפניכם, כי כל העדה כולם קדושים ומדוע תתנשאו, אם כן אפילו כבוד הקימה אין ראוי לכם, ורב לכם הכבוד הזה, כי כידוע, קרח ועדתו האשימו את משה רבנו ע"ה בגאווה, בדיוק להיפך ממה שהעידה עליו התורה (במדבר יב, ג): "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר