סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהי "חזקת כשרות"?

הרב דב קדרון

גיטין יז ע"א

  

תוספות (ד"ה משום) כותבים שלסתם אדם יש חזקת כשרות, ונחלקו רבותינו האחרונים בהסבר של החזקה הזו. הפני יהושע כותב שיש אנשים שנולדים עם נטיה לחטוא ואין להם חזקת כשרות, אולם רוב האנשים הם טובים, ולכן כאשר יש לנו ספק לגבי אדם מסוים אם הוא כשר או לא - הולכים אחר הרוב, ורוב עדיף מחזקה. כלומר, לדעתו חזקת כשרות מבוססת על העיקרון של "רוב". לעומת זאת יש אחרונים (נחלת דוד, תשובת בית אפרים אה"ע סימן ג) שסבורים שכל אדם נולד בחזקת כשר, ואצל האנשים שחוטאים מתפתחת נטיה זו רק כאשר הם גדלים, ולא משעת לידתם.

בעל שו"ת משנה הלכות (חלק יט סימן קיא) דן בשאלת מינוי משגיח כשרות שלא גדל כיהודי שומר תורה ומצוות, כי במקור גדל ברוסיה, ואך בשנתיים האחרונות חזר בתשובה. ולגביו היה וויכוח, היו שאמרו כי היות והאדם נשפט למראה עיניו והוא שומר תורה ומצוות, אין לבדוק יותר, כי כל ישראל בחזקת כשרות (רמב"ם קידוש החודש פ"ב ה"ב) ועד אחד נאמן באיסורין (גיטין דף ב' ע"א). והיו שפקפקו בדבר, ואמרו שאין לסמוך באופן תמידי על מי שכמעט איננו מוכר לשום אדם, כי אין לו חזקת כשרות, שהרי חי כמעט כל ימיו מלוכלך בחטא, ורק זה שנתיים שחזר בתשובה, אבל קודם לכן לא היה שומר תורה ומצות כלל, ואכל נבילות וטריפות, וחילל שבת בפרהסיא.

הוא פסק שכיוון שכבר שנתיים חזר בתשובה, יש לו חזקת כשרות, כי מעולם לא עבר עבירות בידיעה, אלא היה בכלל תינוקות שנשבו, ואפילו בגדר מחלל שבת לא הוי אם לא ידע, אולם כדי לסמוך עליו בתור משגיח צריך לברר שהוא אכן ירא שמים. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר