סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי יותר גדול מבעל גילוי אליהו?

הרב דב קדרון

גיטין ו ע"ב

  

רבי אביתר אמר הלכה מסוימת בעניין גט, ולאחר מכן רב יוסף פקפק בסמכותו, ושאל: מי אומר שרבי אביתר הוא בר סמכא. ענה לו אביי שניתן לדעת שהוא בר סמכא מתוך כך שרבי אביתר נחלק עם רבי יונתן בעניין של פילגש בגבעה, וכאשר פגש רבי אביתר את אליהו הנביא, שאל אותו: מה עושה הקב"ה, ענה לו אליהו: הוא עוסק כעת בסוגיה של פילגש בגבעה, ומה הוא אומר? ענה אליהו: "אביתר בני כך הוא אומר, יונתן בני כך הוא אומר", ומזה שהקב"ה הזכיר את דעתו של רבי אביתר מוכח שהוא כיוון לאמת, וברור שהוא בר סמכא.

הגרי"ש אלישיב הקשה: האם לא די בזה שהיה לו גילוי אליהו כדי להוכיח שהוא אדם גדול? ותירץ שגילוי אליהו אינו שום ראיה שאדם גדול הוא לקבוע ההלכה, ורק משום שראינו שהסכים הקב"ה לדבריו יש ראיה.

כך כתב גם רבי צבי אלימלך מדינוב זצ"ל (אגרא דפרקא אות קכג):

אדם שמכוין הלכה לאמיתה של תורה לשם שמים, יותר יש לסמוך עליו ממי שזוכה לגילוי אליהו, דאמרו בגמ' גיטין מאן לימא לן דר' אביתר בר סמכא הוא, והשיבו דא הוא ר' אביתר דאסכים מרי' על ידו... הנה תראה שהוכיחו דר' אביתר בר סמכא הוא מדכיון דבר אחד מדברי תורה לאמיתה, ולא הוכיחו כן פשוט מהא דאשכחי' ר' אביתר לאליהו הנביא, אלא על כרחך שיותר יש לסמוך על המכוין דבר לאמתה של תורה, ממי שהוא בעל גלוי אליהו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר