סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע מתרבה החוצפה?

הרב דב קדרון

סוטה מט ע"ב

  

בעקבות משיחא - חוצפא יסגא.

מדוע דווקא בזמן שלפני ביאת המשיח מתרבה החוצפה? כותב על כך בספר יושר דברי אמת (קונטרסים קונטרס השני):

"שמעתי מזקן אחד ישיש, תוארו כמלאך אלהים, תלמיד מובהק של הבעש"ט, ושמו ר' דוד ממיקאליוב, שאמר שבדורות הללו מתגברת מאד הקליפה של הגבהות כמו שאמרו בגמרא "בעיקבות משיחא חוצפא יסגא", והטעם, מחמת שהם דורות שפלים והם רחוקים מן השורש, כמו עקביים שהן רחוקים מן הראש, לזאת מתגבר הגבהות עליהם מאד. כי זה סימן: כל מה שאדם שפל במעלה יותר - הוא יותר מתגדל, כמו ששגור בפי העולם זה, כי הגבהות בא מהעדר הבנה והבושה לפני השי"ת שממלא כל עלמין, וכל מי שמרוחק ממנו יותר על ידי עבירות ופשעים הוא עז פנים יותר וגבה לב.

וצריך להיזהר הרבה מי שרוצה להתקרב להשי"ת, אף על פי ששונא הגבהות, אבל דבר זה הוא בלב בכל עת, הלב מתהפך לתאווה לאהוב השבח ולשנוא הגנות, ואין בדור הזה נקי מזה כלל, אפילו הצדיקים הגדולים, זולת יחידי סגולה בני עליה... וזולתם הכל נלכדים בפח זה, כמו שאנו רואים בעוונותינו הרבים בדור הזה הקטטה והקנאה, השי"ת ירחם עלינו. וצריך לבקש מאד על זה מלפני השי"ת שיעזרנו על זה, ובפרט בעת אמירת אלהי נצור וכו', באמרינו "ונפשי כעפר לכל תהיה", צריך לבקש מאד בכוונה נכונה על ענין השפלות". 

תגובות

  1. כו אייר תשפ"ג 11:52 האם | עלי

    חוצפה היא גאוה ? נכון שכדי שאדם יהא חצוף הוא צריך להיות גם בעל גאוה אך לא כל בעל גאוה הוא מיד גם חצוף. חוצפה נובעת בד"כ מהעדר כבוד לזולת.
  2. כו שבט תשפ"ד 18:12 מה לא מובן | אור

    אם לאדם יש בושת הוא לא מעיז להתחצף ויסוד הבושה אין הכוונה שלא נעים ממישהו או ממשהו אלא היסוד הוא כניעת קומה לפי שבעל ההכנעה הוא מסלק את האנוכיות וממילא בוש מזה שכנגדו ורק אם הוא כ"כ נסחף בגאותו דהיינו 'אגו' אז אינו רואה אף אחד חוץ מעצמו ומזה שורש לחוצפה- כך דעת הרב ומה שכתבת שחוצפה נובעת מהעדר כבוד תמוה כשלעצמו כי החצוף והאינו מכבד היינו הך

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר