סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מתי נולד יש"ו?

הרב דב קדרון

סוטה מז ע"א

  

בנוסח הגמרא המקורי (שצונזר על ידי הנוצרים) נאמר שיש"ו הנוצרי היה תלמידו של רבי יהושע בן פרחיה, וכתב על זה הראב"ד בספר הקבלה (עמוד נג): "כותבי זכרונות ישראל אומרים שיהושע בן פרחיה הוא רבו של ישו הנוצרי, וא"כ הוא בימי ינאי המלך היה. וכותבי זכרונות אומות העולם אומרים כי בימי הורדוס נולד ובימי ארקילוס בנו נתלה. ומחלוקת גדולה היא, שהפרש גדול יש ביניהם יותר ממאה ועשר שנים". כך כתוב גם בספר האשכול (עמוד יח) שאותו האיש יש"ו נצלב קל"ה שנה קודם החרבן, והנוצרים אומרים שמת מ"ב שנה קודם החורבן כדי לתלות החרבן בעוון הריגתו.

לעניין זה יש חשיבות למעשה, האם מותר להשתמש בתאריך שאומרים הנוצרים שנקבע על פי שנת לידתו של אותו האיש.

על פי הדברים הנ"ל פסק הגר"ע יוסף זצ"ל (שו"ת יביע אומר חלק ג - יורה דעה סימן ט) שאם כותבי התאריך הלועזי אינם חושבים בכוונה מכוונת שמנין זה ללידת אותו האיש, רק לפי שכן נוהגים העולם הבקיאים יותר בתאריך האזרחי, (ובפרט במקומות שגם משרדי הממשלה מונים למספר הנוצרים.) אין בזה איסור משום ובחקותיהם לא תלכו. הואיל ובאמת דעת רז"ל היא שאין מספרם מתאים ללידת ישו הנוצרי, וטעות הוא ביד החושבים כן. ואפילו אם כוונת הנוצרים במספרם זה היא ללידת אותו האיש, מי שמתכוון רק לכתוב את התאריך המפורסם יותר, אין בזה איסור משום ובחקותיהם לא תלכו. אולם מהיות טוב אל תקרי רע, וכל שאין צורך גדול, יש לכתוב החדשים והשנים למספר בני ישראל. ובפרט פה בארצנו הקדושה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר