סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

צורה של מלכות / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

גיטין סב ע"א


אמר להו: שלמא עלייכו מלכי, שלמא עלייכו מלכי! אמרו ליה: מנא לך דרבנן איקרו מלכים? אמר להו, דכתיב: בי מלכים ימלוכו וגו'.

מה מייחד תלמיד חכם אמיתי, וכיצד נוכל לזהות את הייחודיות הזו?

רבי ירחמיאל ישראל יצחק מאלכסנדר (ישמח ישראל, יום המיוחס תרנ"ד, ד"ה ואתם תהיו לי) עונה תשובה על בסיס מאמר חז"ל זה שמכתיר את החכמים בשם "מלכים". אמנם הגמרא מביא לזה סמך מן הכתובים, אבל עדיין נותרת השאלה בעינה, מה יש בתלמידי החכמים שהופך אותם למלכים?

תשובתו של האדמו"ר מאלכסנדר נפלאה. הוא מסביר כי מלוכה עניינה הוא שלטון, והשלטון המהותי שעליו שולט יהודי הוא כאשר הוא שולט על החומר באמצעות הצורה, היינו שהרוח שבו שולטת על הנפש. אולם עניין זה איננו דבר שביכולתו של האדם לעשות לבד, ובכדי להגיע למקום רוחני כזה הוא צריך להיות דבוק לשורש האלוקי שכבר מפעם בו, כירושה שהוא קיבל מהאבות הקדושים אברהם, יצחק ויעקב.

זאת אומרת שגם כאשר האדם מצליח להגיע למחוזות של קדושה שאחרים לא הגיעו אליהם, המחשבה שצריכה להוביל אותו היא, שהוא בסך הכל הצליח להסיר את המסכים שמסתירים על מה שהיה קיים שם כל הזמן – את מה שהוא קיבל מלמעלה בזכות האבות הקדושים. שום דבר ממה שהשיג הוא לא בזכותו.

על בסיס זה מסביר האדמו"ר מאלכסנדר את הפסוק (שמות יט, ו) "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים", שההקבלה בין מלוכה לכהונה נוגעת בדיוק בנקודה זו.

כשם שכהונה איננה דבר שמשיג האדם בזכות כישוריו וכוחותיו, אלא בזכות הייחוס המשפחתי שלו, כך המלוכה שהוא משיג בהגברת הצורה על החומר איננה דבר שמגיע בזכות כישוריו, אלא בזכות ייחוסו המשפחתי לאברהם, יצחק ויעקב.

זו גם הסיבה שתלמיד חכם נקרא בשם מלך, משום שתלמיד חכם הוא מי שבהנהגתו ובמעשיו ניכר עליו שהוא בן לאבות הקדושים, ובזכות ייחוסו אליהם, שאותו הוא לא טשטש, הוא זוכה ושולט על חומריותו באמצעות צורתו הקדושה, צורה של אברהם, יצחק ויעקב. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר