סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לפני שבת זה אחרי / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

גיטין עז ע"א


יתיב רבי זירא קמיה דרבי אסי, ואמרי לה רבי אסי קמיה דרבי יוחנן וקאמר: חד בשבא, ותרי, ותלתא - בתר שבתא, ארבעה, וחמשה ומעלי שבתא - קמי שבתא.

שבת היא יום מלא בקדושה וטהרה, אבל פעמים רבות הבעיה איננה השבת, השבת מושלמת. הבעיה היא עם הנפילה שבאה אחרי השבת, כשבבת אחת חוזרים למציאות ימי החול עם כל הנלווה אליהם. השאלה הגדולה היא איך זוכים לכך שהשבת תשפיע הלאה לימי החול ומעשי החולין שלנו, כיצד נוכל לחוש את טעמה גם הלאה?

תשובה לשאלת חיים זו מביא רבי שמואל מסוכוטשוב, בשמו של אביו בעל האבני נזר (שם משמואל, תולדות תרע"ז), על בסיס הדיון המובא בדברי הגמרא שלנו.

ספירת הימים לפני ואחרי השבת, אומר האבני נזר, היא למעשה ספירה שמזינה את עצמה, משום שההכנה הראויה לשבת לא מתחילה ברגעים שלפני השבת ממש, אלא בשלשת הימים שקודמים לשבת, כאשר תחושתו של האדם היא שהוא נמצא בימים שהם "מעלי שבתא". מיהו הראוי לזכות לאורה המיוחד של השבת? רק זה שעשה את אותה הכנה ראויה שארכה שלשה ימים קודם לכן.

כאן גם נעוץ היסוד להשפעתה של ה שבת, משום שברכת השבת "מיניה מתברכין כולהו יומין" (זהר, שמות סג, ב) תלויה בהכנה הראויה, ובזכות הכנה זו, אכן יתברכו שלשת הימים שבאים אחריה וזוכים לזיו מאורה המיוחד.

כך, שכאשר אדם שואל את עצמו במהלך ימי השבוע: כיצד יכול אני לזכות לאורה של השבת שישפיע עליי גם הלאה, וארגיש כיצד הימים הבאים הם ימי "בתר שבתא", הרי שהתשובה תהיה בהכנה שמתרחשת ברגעים וימים אלו ממש, ימי ה"מעלי שבתא". אם נדע להכין את עצמנו כראוי בימי החול, תוכל השבת להשפיע על ימי החול הבאים גם הלאה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר