סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מעוברת / סוטה כו ע"א

הרב ירון בן צבי

דף יום-יומי, תורת הר עציון

 

בסוגייתנו אנו למדים שאישה יכולה לשתות מן המים המאררים גם כשהיא מעוברת, אף שהדבר יביא למותו של העובר שבמעיה. דין זה מבוסס על ההלכה שכאשר אישה נידונה למוות אין ממתינים לה עד שתלד, אלא ממיתים אותה עם העובר שבמעיה. (התוספות בסוגייתנו (ד"ה מעוברת) הבחינו בין מעוברת שנידונה למוות לסוטה מעוברת, משום שדווקא ביחס לנידונה למוות נאמרה גזרת הכתוב מיוחדת: "ומתו גם שניהם" – לרבות את הוולד)

המשנה במסכת ערכין (א, ד) עוסקת בגדריו של דין זה, וקובעת שאם תהליך הלידה כבר החל – יש להמתין לסיומו קודם ביצוע גזר הדין:

"האשה שהיא יוצאה ליהרג – אין ממתינין לה עד שתלד. ישבה על המשבר – ממתינין לה עד שתלד".

נראה כי ההכרעה במקרה זה תלויה בפרק הזמן שיעבור עד שהעובר יצא לאוויר העולם, וכאשר מדובר בפרק זמן ארוך אין לדחות את ביצוע גזר הדין. מה טיבו של שיקול זה?

התוספות על הסוגיה במסכת ערכין (ז ע"א ד"ה ישבה) הסבירו שהסיבה לכך שאין ממתינים עד שהאישה תלד היא איסור עינוי הדין, הגובר על חייו של העובר. מדבריהם ניתן ללמוד שלחץ נפשי של האישה עשוי להוות גורם לגיטימי להפסקת הריון במקרים מסוימים, אך המתנה של רגעים ספורים, כמו במקרה שבו האישה כבר כורעת ללדת, אינה עינוי דין ברמה המצדיקה את המתת העובר. קשה להגדיר את הפער בין עינוי הדין לעינוי הדין 'קצת', אך ייתכן שכאשר האישה כבר כורעת ללדת, קיים גם חשש שהתינוק ייוולד תוך כדי ביצוע גזר הדין, ובשלב זה הריגתו היא כבר רצח גמור.

תגובות

  1. ג אייר תשפ"ג 18:58 מדוע וכיצד | עלי

    א. הרי גם בימי קדם ידעו לבצע ניתוח קיסרי, מדוע לא הורו חז"ל לבצע לידה קיסרית ולילד את התינוק במקרים אלו קודם המתת המעוברת ? ב. כיצד מוגדרת 'היושבת על המשבר' מבחינה רפואית הלכתית. מתי לפי ההלכה מתחילה הלידה כדי כך שימתינו עם המתת האם עד לאחר הלידה ?

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר